Je wilt concreet aan de slag met het thema menstruatiearmoede? Dat is top! Want ook jij kan als lokaal bestuur, sociale organisatie, school of privé-initiatief mee het verschil maken.

Hieronder geven we je graag enkele voorbeelden van concrete acties, zodat je het ontbreken van menstruatie-producten mee kan aanpakken.

1/ Dispensers met gratis maandverband en tampons

De meest aangewezen wijze om aan de slag te gaan is via mandjes of bakjes met gratis maandverband en tampons in WC-hokjes. Op die manier kan je anoniem en kleinschalig werken. Je zet zo ook universeler in op het thema: wie al eens producten vergeet of plots bloedverlies heeft, help je op deze manier ook verder.

Enkele tips:

• Plaats de mandjes niet op gemeenschappelijke plaatsen, maar in het WC-hokje zelf. Zo is er geen drempel.
  • Hang dan wel een sticker of blad papier op de deur van dat hokje. “Hier vind je een gratis maandverband” is duidelijk.
  • Zorg bij voorkeur voor maandverband en kies voor kwaliteitsvolle producten.

Bekijk ook zeker ons stappenplan voor leerkrachten en leerlingen om menstruatiearmoede op school aan te pakken.

2/ Verdeling via voedselbank of sociale kruidenier

Een andere mogelijkheid is dat je de producten aankoopt en vervolgens via de voedselbank of sociale kruidenier verdeelt. Een voordeel is dat je op die manier mensen met financiële moeilijkheden het eenvoudigst kunt bereiken.

Een nadeel echter is dat jonge meisjes die deze producten niet ter beschikking hebben zelf niet naar een voedselbank of sociale kruidenier gaan. Het rechtstreeks ter beschikking stellen op de plaatsen waar zij komen is in dat opzicht interessanter.

Daarnaast moeten we ook aanhalen dat een voedselbank voor ons een vorm van noodhulp onder protest is. Het is zinvol en vaak ook nodig, maar tegelijk is ondersteuning van deze initiatieven vanuit de overheid geen juiste beleidsmaatregel. We schreven daar in het verleden al deze bijdrage rond.

3/ Inzamelacties en herverdeling

Om mensen te sensibiliseren rond het thema en een grotere betrokkenheid te realiseren, kan je er ook voor kiezen om menstruatieproducten in te zamelen en te herverdelen. De Brusselse organisatie BruZelle was de eerste organisatie in ons land om op dit manier te werken en blijft ook een goede praktijk. In Vlaanderen zijn meer en meer verbindingspersonen voor deze organisatie, je vindt alle informatie over hun werking duidelijk op hun eigen website of je kan hun verhaal ook bij ons beluisteren.