In het kort

• Gestart in 2015
  • Initiatief van priester Daniel Alliët
  • In de Begijnhofkerk in Brussel
  • Voor thuisloze alleenstaande moeders met jonge kinderen
  • Eenvoudige tijdelijke huisvesting
  • Ondersteuning van activiteiten die uitzicht bieden op een menswaardig bestaan
  • Ondersteuning om cursussen te volgen

De feitelijke vereniging ‘BegijnhofVrienden’ onder leiding van priester Daniël Alliët nam in 2015 het initiatief om hulp te bieden aan de meest kwetsbare groep van migranten en vluchtelingen in Vlaanderen, namelijk alleenstaande moeders met kinderen die letterlijk op straat staan.

Tot op vandaag loopt dit project van steun aan deze moeders en hun kinderen. Zij hebben vaak trauma’s te verwerken, en staan daarnaast in voor het welzijn, de scholing en de opvang van hun kinderen. Ze moeten zich bevragen hoe ze zelf hun leven hier weer opbouwen, of eventueel terugkeren naar hun land. Om hun toekomst te kunnen heroriënteren hebben ze vaak enige tijd nodig. Dit lukt niet zomaar in enkele tellen en zonder dak boven hun hoofd.

Met project ‘Time-out’, biedt BegijnhofVrienden hen een tijdelijk onderdak en sociaal-juridische begeleiding, in samenwerking met vzw Pigment en Meeting, De Foyer vzw en Caritas. Drie appartementen worden daartoe verhuurd aan de gezinnen die er het meest nood aan hebben.

Caritas Hulpbetoon ondersteunt dit project.

Priester Daniël Alliët start in maart 2020 met een nieuw project ‘House of Compassion'.

Foto: Wikimedia

In de pers

Kerknet: Huisvesting voor moeders op de vlucht

Contactinformatie Time-out