In gesprek met nieuwe projectcoördinator van de Stad Gent, Koen Philippeth

In juni namen we afscheid van projectcoördinator Hannes Schotte. Hij verliet ons om bij het Rode Kruis directeur te worden van het opvangcentrum in Eeklo. We wensen hem veel succes!

De functie van projectcoördinator kon natuurlijk niet vacant blijven, dus benoemde Stad Gent Koen Philippeth als opvolger van Hannes. We stellen hem graag aan jullie voor aan de hand van een kort interview.

Kan je jezelf even kort voorstellen?

Ik werk al een tiental jaar voor de mobiele ploeg van de Stad Gent. De taak van mijn collega’s en mij is om voortdurend gaten in de organisatie dicht te rijden. In die functie was ik eerder onder meer teamcoach van ruimtelijke planners en van de Dienst Ontmoeten en Verbinden, Coördinator Minder Hinder in aanloop van het circulatieplan en ook terreinbeheerder van het voormalige kamp van de Roemeense Roma aan de Wondelgemse Meersen.

Wat is jouw rol op de Lübecksite?

Op de Lübecksite managen we het project in zijn totaliteit. Aan individuele hulpverlening doen we niet, daarvoor zijn er andere stadsdiensten. Er golden vier voorwaarden om deel te mogen nemen aan het project: voldoende engagement tonen om Nederlands te leren, ervoor zorgen dat de kinderen naar school gaan, reguliere arbeid gaan verrichten en actief op zoek gaan naar degelijke huisvesting. Dit zijn de vier bakens waarin het project zich circuleert, die elk hun organisatorische component hebben op de site, namelijk de buurtstewards, het jobteam, de brugfiguren voor het onderwijs en een aanspreekpunt voor huisvesting. En dan is er Caritas Vlaanderen die instaat voor het beheer van de site en ook een aantal sociale taken op zich neemt. Met deze vijf evenwaardige partners proberen we de emancipatie en de kansen van de mensen te verhogen.

Welke doelstellingen heb je voor het verdere verloop van het project?

Ik wil dit project op een goede manier naar haar eindpunt begeleiden en daarbij het belang van de bewoners centraal stellen. We gaan niet voor iedereen een briljante oplossing vinden, maar zijn humaan ingesteld en zullen samen met de bewoners en medewerkers, in onderling overleg, een uitweg vinden.

Intra-Europese migratie is publiek een lastig thema en we gaan dan ook geen applaus krijgen voor ons werk, maar we doen wel ons best voor de mensen, voor wie er niet altijd een goede oplossing voorhanden is. Daarin zijn we realistisch. De bewoners moeten wel weten dat dit een eindig verhaal is.

De site zal ten laatste ontruimd zijn tegen begin november 2023. Daartoe moeten we nu werk maken van roadmaps voor iedere persoon: welk traject moet welke persoon doorlopen om tot een humane oplossing te komen. Er is bv. een groot verschil tussen een oudere man met een verslavingsprobleem en een jong gezin met schoolgaande kinderen.

Hoe waren je eerste weken op de site al?

Het was een fijn weerzien met de mensen en een aangename kennismaking met de medewerkers van Caritas Vlaanderen.

Welke boodschap heb je nog voor de buurtbewoners?

Ik ben altijd aanspreekbaar en buurtbewoners moeten niet aarzelen om mij te bellen. Ik wens hen zelf ook te spreken. We betrachten om de modus vivendi met de buurt zo goed mogelijk te houden.

Contactgegevens Koen Philippeth

Postadres: Stadhuis, Botermarkt 1, 9000 Gent