CH Info 30

Caritas Hulpbetoon Info 30

Editoriaal: Jongeren na de hulpverlening: en nu?

Vier keer per jaar klopt Caritas Hulpbetoon vzw bij u aan, om met uw steun concrete noden te helpen lenigen in de dagelijkse zorg voor mensen. Ditmaal vragen we bijzondere aandacht voor jongeren die de jeugdhulp verlaten en de stap moeten zetten naar het volwassen leven.

Jongeren op de drempel van de zelfstandigheid, die zich opmaken om de jeugdhulpverlening achter zich te laten, krijgen er plots heel wat nieuwe verantwoordelijkheden bij: een woning zoeken, kiezen om al dan niet verder te studeren of een job te zoeken, facturen moeten betalen,… Het is allesbehalve een makkelijke opdracht voor jongeren die maar net de leeftijd van 18 jaar bereikt hebben en uit een context komen waar deze dingen veelal voor hen geregeld werden.

Vooral op financieel vlak botsen ze op drempels. De huurwaarborg kunnen ophoesten, en daarnaast ook nog eens meubelen kunnen aanschaffen, én moeten leren te leven van een minimaal inkomen, het vergt heel veel inspanningen van deze jongeren.

Toch verdienen zij deze kans: ze staan in pole position voor de race van het leven, en het lukken van deze onderneming kan heel goed en al te vaak een voorafname bieden op hun verdere toekomstkansen. ‘Jongeren moeten de motor zijn van maatschappelijke verandering’, aldus paus Franciscus. Laten we ervoor zorgen dat diegenen onder hen die al een moeilijk parcours hebben moeten afleggen, niet van verdere kansen uitgesloten worden.

Met deze septemberactie willen we net deze jongeren een hart onder de riem steken. Met uw steun willen we hen kansen bieden op een stabiele toekomst met meer perspectieven dan ze vaak in hun prille leven mochten ervaren.

We hopen dat we ook nu weer op uw milde steun kunnen rekenen en danken u reeds bij voorbaat!

• Jongeren na de hulpverlening: en nu?
  • Volwassen jongeren na de jeugdhulp: een moeilijke start: resultaten enquête

Download hier de pdf