Gezinvol ondersteunen

Met 'Gezinvol ondersteunen' geven we sociale organisaties en maatschappelijk werkers praktijkvoorbeelden en inspiratie hoe zij zich kunnen inzetten om armoede te bestrijden.

Opvoeden is geen kinderspel, zeker voor gezinnen die in een context van armoede leven. Ouderschap maakt kwetsbaar en onzeker, zeker wanneer ouders er niet in slagen om in de basisbehoeften van hun gezin te voorzien. Professionals en vrijwilligers die gezinsondersteuning bieden, trachten dat verschil te maken voor gezinnen en tegengewicht te bieden aan de moeilijkheden die ze ervaren. Caritas Vlaanderen ging, in samenwerking met heel wat partners, op zoek naar de hefbomen die gezinsondersteuning kan bieden om armoede te helpen bestrijden en bracht de resultaten samen in de publicatie ‘Gezinvol ondersteunen’.

In een bonte verzameling van invalshoeken laten we experts, praktijkwerkers, ouders, onderzoekers, ervaringsdeskundigen en beleidswerkers aan het woord om te inspireren met inzichten, ervaringen en bruisende praktijken. We benaderen er diverse problematieken, waaronder toegankelijke hulp- en dienstverlening, ervaringen van ouders in armoede, het belang van integraal werken, presentie en vrijwillig engagement, ontmoeting en sociale steun en het proactief realiseren van grondrechten. We geloven in de meerwaarde van samengedragen zorg, en in de bevrijdende kracht die hiervan kan uitgaan voor mensen die in uitzichtloze situaties terecht zijn gekomen.

Caritas Vlaanderen vertrekt vanuit een krachtgerichte en empowerende visie op armoedebestrijding. Het gaat om het zorgdragen voor mensen en versterken van gezinnen, niet voor hen maar met hen, en op hun ritme. Het gaat ook om maatschappelijke verandering: Caritas Vlaanderen blijft inzetten op structurele verandering en op het wegwerken van sociale ongelijkheden in de maatschappij. De twee zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.

• Voorwoord
  • Inleiding
  • Toegankelijkheid: gelaagd, dynamisch en interactief
  • Huis van het Kind als laagdrempelige bruggenbouwer in het perinatale aanbod voor gezinnen
  • Preventie door presentie
  • Missing link door gebrek aan ervaringskennis
  • Hoe effectief is outreachend casemanagement in het werken met kwetsbare gezinnen?
  • Geïntegreerd werken ontrafeld
  • Jongerenbegeleiding en opvoedingsondersteuning
  • Kinderopvang als instrument tegen kinderarmoede
  • Ontmoeting en sociale steun voor (kwetsbare) gezinnen
  • Spelotheek als ontmoetingsplek in de bibliotheek
  • Grondrechten empoweren gezinnen
  • Waarom opvoedingsondersteuning voor kwetsbare gezinnen een basisvoorziening moet zijn
  • Ouders aan het woord
  • Welke lessen trekken we hieruit?

Bestel een gedrukt exemplaar

Wanneer wij dit ingevulde formulier van jou ontvangen, zenden we jou een e-mail met verdere details over de betaling per overschrijving en de verzending. Wanneer wij jouw overschrijving hebben ontvangen, sturen wij jou via Bpost de publicatie naar het adres dat je hiernaast invulde. Indien je een factuur wenst, gelieve ons dan per e-mail het factuuradres na te sturen met als onderwerp van je mail 'Bestelling publicatie door [Naam] [Voornaam] van [Publicatietitel]'.

Gezinvol ondersteunen
Prix par publication (TVA incluse) &euro ; 18
Frais d'expédition (TVA comprise) (peuvent varier en cas de commande importante)  € 2
Adresse de livraison

Deelnemers aan het webinar 'Gezinvol ondersteunen' krijgen 20% korting op het boek.
20 euro (18 euro + 2 euro) met 20% korting = 16 euro per boek (inclusief verzending)

Caritas