World Homeless Day

Eén op vijf volwassen dak- en thuislozen in ons land is nog geen 25 jaar. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek in opdracht van de Koning Boudewijnstichting, dat onder andere door professor Koen Hermans van de KU Leuven uitgevoerd werd. Precies een jaar geleden, schreven we al dat de klassieke beeldvorming van daklozen als oudere mannen dringend op de schop moet en deze pas uitgebrachte studie bewijst dat opnieuw.

Daarom dat we vandaag, op World Homeless Day 2022, opnieuw de groep jonge dak- en thuislozen onder de aandacht willen brengen. Een groep die al te vaak vergeten wordt, maar helaas talrijk is. Meer dan ooit moeten beleidsmakers, op Vlaams en federaal niveau, de schrijnende realiteit waarin deze jonge mensen zitten onder ogen zien. Daarover getuigt vandaag ook een 22-jarige jonge vrouw, die vertelt over de jarenlange periode in haar leven waarin ze thuisloos was en een instabiel leven leidde door onder meer bij vrienden en oud-pleeggezinnen te moeten logeren.

Nochtans zijn er hefbomen voorhanden die dak- en thuisloosheid kunnen bestrijden en zelfs voorkomen. Housing first-trajecten waarbij iedereen prioritair een dak boven het hoofd krijgt en van daaruit een leven kan opbouwen, zijn zo’n oplossing. Ook het aanpakken van risicofactoren die leiden tot dak- en thuisloosheid moeten beter aangepakt worden. Denk daarbij aan conflicten in huis, relationeel geweld, verslavingen, geen toegang tot onderwijs of de arbeidsmarkt… Een combinatie van een sterk preventief beleid en gerichte ondersteuning voor zij die in dak- of thuisloosheid terechtkomen, kan de levens van heel wat jonge mensen volledig veranderen.

Lees ook het artikel n.a.v. World Homeless Day van De Standaard