...of hoe gezinsondersteuning de hefboom kan zijn om armoede te bestrijden.

Dit webinar vond plaats op donderdag 17/06/2021.

Hieronder vind je de opname van het volledige webinar:

"Dankjewel ... mega interessant ...hier gaan we mee aan de slag!"

"Vanuit Huis van het Kind Wetteren vonden we het zeer interessant en inspirerend. We kopen zeker het boek!"

"Heel boeiende case vanuit Tongeren!"

Wil jij graag weten hoe je vanuit gezinsondersteuning armoede kan helpen bestrijden?

In dit webinar nemen we je mee in dat zoekproces, geven we een handvol tips en gaan we in gesprek over enkele centrale thema’s uit ons boek 'Gezinvol ondersteunen'.

Ons pannel:

Michel Vandenbroeck
    professor Gezinspedagogiek
    Universiteit Gent

Ellen Thijs, Cindy Doumen en gezinsondersteuner Ann Verlackt
    TOOM-project

Rudy De Cock
    stafmedewerker Kind en Gezin
    & aanspreekfiguur voor
    kansarmoede en integratie

Dorien Van Haute
    adjunct directeur

PrijsGratis

InschrijvenInschrijving afgesloten.

Deelnemers aan het webinar krijgen 20% korting op het boek 'Gezinvol ondersteunen'.
(Korting wordt toegewezen op basis van de naam.)

Caritas sprak met organisaties in de gezinsondersteuning

Caritas Vlaanderen biedt met haar operationele werking 'Caritas Hulpbetoon' steun aan organisaties die met kwetsbare mensen werken, waaronder ook organisaties in de gezinsondersteuning. Meer info

We spraken met enkele van deze organisaties over armoedebestrijding.

Elegast vzw

De Antwerpse vzw Elegast zet zich sinds 1978 in voor kinderen en jongeren die in een verontrustende opvoedingssituatie zitten, maar is ook breder dan die jeugdwerking. Ze bieden hulp aan in het kader van jeugdzorg, onderwijs, justitie en maatschappelijk werk.

De Touter vzw

Vzw De Touter is een organisatie binnen Bijzondere Jeugdzorg. Kinderen, jongeren en hun gezin krijgen er een combinatie van contextbegeleiding aan huis met groeps- en individuele begeleiding in het centrum. Naast de dagcentra is er ook een divers aanbod aan mobiele contextbegeleiding en is er de dienst, Tangram, begeleiding aan jongeren bij het autonoom wonen.

De Zeshoek vzw

Het Centrum Integrale Gezinszorg De Zeshoek in Lommel biedt residentiële en mobiele begeleiding aan gezinnen waarvan het gezinsfunctioneren problematisch is. De focus ligt op de zorg van het kind. Doelgroepen zijn aanstaande ouders, gezinnen met jonge kinderen en tienermoeders.

De Wissel vzw

Caritas Vlaanderen sprak Louis van De Switch, een afdeling van De Wissel vzw. De Wissel is een voorziening bijzondere jeugdzorg in het Leuvense en begeleidt meisjes tussen 14 en 21 jaar. Deze meisjes verblijven zowel residentieel, als thuis of alleen onder begeleiding van de Wissel.