Hoe wordt je een lokale, niet-parochiale Caritas-afdeling?

We organiseren een gesprek tussen jullie (jullie lokale verantwoordelijken), de bisschoppelijk gedelegeerde van het diocees, en de voorzitter en/of ondervoorzitter van Caritas Hulpbetoon vzw. Wanneer de lokale werking als lokale Caritasorganisatie erkend wordt, kan ze het Caritas-logo dragen, en valt ze onder de diocesane Caritas.

Welke voordelen heeft Caritas voor jouw lokale, niet-parochiale organisatie?

• Je kan giften werven via een projectrekening bij ons. Op die manier kunnen donateurs aan jouw parochie een fiscaal voordeel krijgen van 45% bij een gift vanaf 40 euro. We rekenen hiervoor een administratieve kost van 5% op de giften.
    • We maken een kaderafspraak op die het soort activiteiten omschrijft.
    • De activiteiten worden voorgelegd aan de bisschoppelijk gedelegeerde en aan de voorzitter of ondervoorzitter, die gedrieën als projectencommissie functioneren.
    • De beslissingen worden daarna ter goedkeuring voorgelegd aan het Bestuursorgaan van Caritas Hulpbetoon.
    • Na goedkeuring wordt een projectrekening geopend en kunnen giften worden overgemaakt. Op basis van bewijsstukken kan je aanspraak maken op de gelden die ingezameld werden.
    • Wij bezorgen het volgende jaar de fiscale attesten aan de donateurs.
  • Je caritatief werk krijgt een gezicht, een institutioneel kader. Je behoort tot een gekend netwerk.
  • We houden je op de hoogte van de activiteiten van andere lokale Caritas-afdelingen en onze bovenlokale werking, a.d.h.v. een nieuwsbrief.
  • Wij geven tips en advies bij promotie van acties van je werking.
  • We willen je betrekken bij onze organisatie en afstemmen waar we nog meer kunnen betekenen, door jou jaarlijks uit te nodigen voor een gesprek.

Lina D’Amico en Estelle De Ceulener
caritas.hulpbetoon@caritas.be