We mochten deze fijne cheque in ontvangst nemen van La Trappe!

Bierbrouwerij de Koningshoeven in Nederland is een trappistenbrouwerij, gekend van de trappist La Trappe. Een deel van haar opbrengst besteedt de brouwerij aan goede doelen, o.a. aan Caritas Hulpbetoon & Secours!

We hebben sinds begin 2022 een samenwerkingsovereenkomst, waarbij wij de ontvangen donaties besteden aan hulp aan kwetsbare mensen via de hulpprogramma's van Caritas Hulpbetoon en Caritas Secours.

We mochten het mooie bedrag van 27.700 euro in ontvangst nemen!

Waarnaar gaat dit geld?

Dit geld besteedden we specifiek aan de hulp aan de slachtoffers van de overstromingen van juli 2021. Want zelfs meer dan anderhalf jaar later blijken nog velen de gevolgen van de ramp te dragen en zoeken zij onze steun. (Meer lezen? 'Het is niet omdat je een dossier sluit, dat het probleem ook opgelost is')

Sinds de ramp in juli 2021 plaatsvond, heeft Caritas, via haar binnenlandse operationele afdelingen Caritas Secours en Caritas Hulpbetoon, heel wat inspanningen geleverd in de getroffen gebieden, dankzij de vele ontvangen giften en de steun van La Trappe. Zo doneerden we tal van gereedschapskisten, tientallen pelletkachels, brandstoffen (hout, stookolie, pellets, …) meer dan 1.500 liter verf, meubels en ander materieel. De financiële en materiële steun is anderhalf jaar lang nooit gestaakt.

Om de concrete noden te achterhalen, werken we nauw samen met verschillende lokale verenigingen op het terrein, die dagelijks in contact staan met honderden getroffen gezinnen, zoals Coté Solidarité en Écrivains Publics. Samen met hen startten we bovendien een taskforce waarmee we  juridische bijstand willen verlenen aan de kwetsbare slachtoffers die bijna twee jaar na de tragedie zijn achterblijven. (Meer lezen: Noodhulp overstromingen Wallonië)