Stop menstruatiearmoede op school

Waarom doet onze school mee?

Caritas Vlaanderen deed in 2019 een onderzoek naar de omvang van menstruatiearmoede in Vlaanderen. Bekijk het Caritas Rapport ‘Dubbel Taboe’ of leer er hier meer over (met o.a. de voornaamste besluiten uit het rapport, interviews van Plan International Nederland, De Bovengrondse, BruZelle en ervaringsdeskundigen, met een overzicht van eenmalige of tijdsgebonden initiatieven en pilootprojecten, met links naar verder onderzoek, persberichten en meer.)

Niemand zou angst mogen hebben dat zij de noodzakelijke verzorging bij het menstrueren niet kan doen. Iedereen heeft recht op een veilige en comfortabele menstruatie. Menstruatieproducten zijn geen luxe, maar pure noodzaak. Samen kunnen we een eind maken aan deze ongelijkheid.

Wat houdt het project op onze school in?

Ook op onze school komt het voor, verdoken, maar wel reëel. Omdat school een basisrecht is en we iedereen gelijke kansen willen geven, delen wij gratis maandverband en tampons uit in onze toiletten aan ieder die er nood aan heeft. Dat lijkt vooruitstrevend, maar is eigenlijk best logisch, want je neemt toch ook niet je eigen toiletpapier mee? Aangezien de overheid hier nog geen budget voor voorziet, moeten wij rekenen op jouw en ieders bereidwilligheid. Help jij mee om deze ongelijkheid tegen te gaan?

Welke verantwoordelijkheden houdt dit in voor jou?

Ben jij verkozen tot verantwoordelijke leerling voor het project ‘Stop menstruatiearmoede op school’? Proficiat! Je draagt een serieuze verantwoordelijkheid. Laten we even kijken wat dit inhoudt.

• Dispensers bijvullen
    • Ga een keer per week langs in alle toiletten.
      Maak de dispensers schoon en vul hen waar nodig bij.
    • Is een dispenser beschadigd? Of zie je misbruik van de producten? Meld dit aan de verantwoordelijke leerkracht.
    • Is de voorraadplek bijna leeg? Verwittig dan de verantwoordelijke leerkracht.
  • Inzamelboxen
    • Maak een keer per week de inzamelboxen leeg en verzamel alle producten op de voorraadplek.
    • Is een inzamelbox beschadigd? Meld dit aan de verantwoordelijke leerkracht.
  • Aanspreekpunt
    • Jij bent aanspreekpunt en vertrouwenspersoon voor leerlingen rond menstruatie, menstruatiearmoede en rond het project. Vind je geen antwoord op de vraag van een medeleerling, roep dan de hulp in van de verantwoordelijke leerkracht.
      Bewaar de anonimiteit van de leerlingen die gebruik maken van de aangeboden producten
      Wees discreet, sta open voor het verhaal en de mening van een ander.
      Los conflicten (bv. wanneer iemand je aangeeft dat zij vervelende opmerkingen heeft gekregen rond haar menstruatie) niet zelf op, maar roep de hulp in van de verantwoordelijke leerkracht.
      Informeer je rond menstruatiearmoede: website Caritas Vlaanderen
      Informeer je rond omgaan met je menstruatie op school: Wikihow
      ​​​​​​​Informeer je rond de menstruatiecyclus: website ‘alles over seks’ van Sensoa
  • Zet steunacties op en ga op zoek naar financiële en materiële sponsors
    (zie ‘Acties bespreken en sponsors zoeken’ uit het Stappenplan
  • Neem deel aan het evaluatiemoment aan het einde van het schooljaar

DO

DON’T

• Bewaar de anonimiteit van de leerling die je hulp vraagt en wees discreet
  • Ga geen extra vragen stellen aan leerlingen van wie je weet dat ze gebruik maken van de aangeboden producten.
  • Maak geen onderscheid: zoek niet uit welke leerling in materiële deprivatie verkeert en dus aanspraak maakt op de producten. Wanneer leerlingen voldoende zijn geïnformeerd voor wie de producten in eerste instantie bedoeld zijn, dan zullen zij hier geen misbruik van maken.