Caritas Vlaanderen kantoor

Heb je een vraag voor Caritas Vlaanderen? We helpen je zo snel mogelijk verder.

Ik ben vluchteling. Kan Caritas Vlaanderen mij helpen?

Caritas Vlaanderen biedt geen rechtstreekse hulp aan vluchtelingen. We verwijzen je graag door naar Caritas International.be voor vragen rond gezinshereniging, vrijwillige terugkeer, het zoeken naar een woning, of bij medische problemen.

Ik heb schulden. Kan Caritas Vlaanderen mij helpen?

Elke hulpverleningstussenkomst van Caritas Vlaanderen, via Caritas Hulpbetoon, gebeurt uitsluitend op verzoek van een erkende en professionele sociale dienst. We raden je aan eerst contact op te nemen met jouw lokale OCMW, met een CAW of met een andere dienst die je eventueel kent.

Waar kan ik een stageaanvraag doen?

Ben jij begaan met de kwetsbaren in onze samenleving en op zoek naar een boeiende stageplaats? Bekijk ons huidige stageaanbod. Heb je zelf een stagevoorstel? Stuur ons jouw voorstel en motivatie. Wij nemen graag contact met je op.

Ik wil Caritas Vlaanderen vragen om een cliënt van mijn organisatie te ondersteunen. Waar kan ik mijn aanvraag indienen?

Ben jij medewerker bij een zorgorganisatie en zoek je financiële hulp voor een persoon of gezin die/ dat je begeleidt? Dien een aanvraagformulier in, en misschien kunnen wij jou wel helpen. Aanvragen worden regionaal behandeld.

Waar kan ik een aanvraag indienen om een project van mijn organisatie te laten ondersteunen?

Ben je medewerker bij een organisatie of voorziening die hulp verleent aan kwetsbaren en organiseer je een project? Misschien komt jouw project wel in aanmerking voor financiële ondersteuning. De aanvraag is afhankelijk van de locatie van je organisatie. Bekijk de procedure en vind er ook de aanvraagformulieren.

Kan ik een legaat nalaten aan Caritas Vlaanderen? Moet ik dan minder successierechten betalen?

Caritas Vlaanderen krijgt regelmatig de vraag of het mogelijk is om de organisatie op te nemen in het testament. Dat kan. Wanneer je als schenker een deel van je vermogen nalaat aan ons onder de vorm van een duolegaat, genieten je erfgenamen een fiscaal voordeel. Kijk hier voor meer informatie of neem vrijblijvend contact op met ons voor een kennismakingsgesprek.

Ik wil vrijwilliger worden bij één van de projecten van Caritas Vlaanderen. Waar moet ik mij inschrijven?

We bieden je een overzicht van de projecten waarvoor je je kan engageren. Zoek je meer informatie over de procedure en mogelijkheden van het vrijwilligerswerk? Of ben je al geïnformeerd en wil je rechtstreeks inschrijven?

Waarom moet ik zoveel gegevens invullen, wanneer ik mij wil inschrijven als vrijwilliger voor één van de projecten van Caritas Vlaanderen?

De vragenlijst helpt ons om kandidaat-vrijwilligers te koppelen aan projecten. We vragen je zoveel informatie, omdat we je dan beter kunnen informeren wanneer er een project is dat aan je verwachtingen voldoet. We verwerken deze gegevens conform ons Privacybeleid.

Ik heb mij enkele dagen geleden ingeschreven als vrijwilliger, maar ik heb nog geen antwoord ontvangen. Wat moet ik doen?

Wij bewaren jouw aanvraag. Het kan even duren voordat we je contacteren. Voor sommige projecten zijn er meer kandidaten dan vrije plaatsen. We brengen je op de hoogte wanneer er een project is dat voldoet aan jouw interesses en verwachtingen.

Ik ben werkzoekend. Kan ik vrijwilligerswerk doen bij Caritas Vlaanderen?

Ja, je kan als werkzoekende vrijwilligerswerk doen bij Caritas Vlaanderen. We beschikken over een ‘Algemene toelating met vrijstelling van individuele aangifte’, waardoor je geen aangifte moet doen bij je uitbetalingsinstelling of werkloosheidsbureau indien je de vrijwillige activiteit uitoefent binnen de grenzen van de algemene toelating.

Medewerkers

Maak kennis met ons enthousiaste team!

Contactformulier