Caritas Vlaanderen Spiritwijzer ouderenzorg

Spiritwijzer Ouderenzorg

Een instrument voor gesprekken die dieper en verder gaan

Voor de medewerkers in een woonzorgcentrum is het belangrijk om ogen en oren goed open te houden tijdens het contact met de bewoners en hun naasten. De spiritwijzer voor de ouderenzorgsector richt daarom de aandacht op volgende twee ‘bronnen’: wat kan je zien als je in de kamer binnenkomt, en wat hoor je – soms tussen de regels – in het dagelijkse contact met de bewoner? Kortom: wat leeft er bij de bewoner op dit moment?

Er worden vier dimensies onderscheiden: Gevoelens – Persoon en waarden – Levensverhaal en relaties – Kracht en zin. Tegelijk worden suggesties gegeven om op een gepaste manier om te gaan met deze levensvragen. Drie basishoudingen zijn daarbij belangrijk: benoemen en aftoetsen – open vragen stellen – delen. Er wordt ook gewaarschuwd voor antwoorden die het gesprek afblokken en onmogelijk maken.

Spiritwijzer Ouderenzorg bestellen

Bestel Spiritwijzer Ouderenzorg

Bovenstaande link leidt naar een bestelformulier. Wanneer wij dit ingevulde formulier van jou ontvangen, zenden we jou een e-mail met verdere details over de betaling per overschrijving en de verzending. Wanneer wij jouw overschrijving hebben ontvangen, sturen wij jou via bpost de Spiritwijzer Ouderenzorg naar het adres dat je hier invulde.

Vragen/ info

Tony De Jans
Stafmedewerker pastoraal en identiteit
tony.dejans@caritas.be