Spiritwijzer Thuiszorg

Deze Spiritwijzer is in de eerste plaats ontwikkeld voor professionele medewerkers en vrijwilligers die bij mensen thuis op bezoek gaan.

Vanuit een totaalzorg zijn we er immers van overtuigd dat mensen naast nood aan sociale contacten en aandacht voor hun fysiek en psychisch welbevinden, ook spirituele noden en krachtbronnen hebben. Het is belangrijk dat we ons van deze spirituele dimensie bewust zijn en dat we mensen de kans geven om hun levens- en zinvragen ter sprake te brengen, want dat geeft betekenis aan het leven. Wie vertrouwd is met de spiritwijzer zal gemakkelijker deze levens- en zinvragen op het spoor komen. Zo ontstaat er een diepgaander contact en een grotere verbondenheid.

De Spiritwijzer thuiszorg bestaat uit een mapje met enkele begeleidingskaarten. Je kan het voor en na een huisbezoek, individueel of samen met een collega – professionele medewerker of vrijwilliger – openslaan. Je kan stilstaan bij wat jou bezighoudt of bij waar je nog meer aandacht voor wil hebben. Met dit werkinstrument bereidt je ook jezelf voor aan de hand van de stappen in het huisbezoek
(het binnenkomen, het gesprek, het vertrek).

Je vindt op de rechterzijde van deze werkmap een plattegrond die je nog meer wegwijs kan maken. De kleurcodes op deze plattegrond komen overeen met de kleuren van de  begeleidingskaarten. Aan de hand van deze kaarten kan je stilstaan bij het huisbezoek dat je zal aanvatten of net hebt gedaan.

Zo kan je stilstaan bij je eigen beleving en nadenken over aandachtspunten voor  en na het huisbezoek.

Deze Spiritwijzer wil een concreet hulpmiddel zijn om in het persoonlijk contact aandacht te hebben voor levensvragen en zinbeleving.

Spiritwijzer Thuiszorg bestellen

Bestel Spiritwijzer Thuiszorg

Bovenstaande link leidt naar een bestelformulier. Wanneer wij dit ingevulde formulier van jou ontvangen, zenden we jou een e-mail met verdere details over de betaling per overschrijving en de verzending. Wanneer wij jouw overschrijving hebben ontvangen, sturen wij jou via bpost de Spiritwijzer Thuiszorg naar het adres dat je hier invulde.

Vragen/ Info

Tony De Jans
Stafmedewerker pastoraal en identiteit
tony.dejans@caritas.be