CH Info 1

Caritas Hulpbetoon Info 1

Editoriaal

Caritas Hulpbetoon vzw werd in 1986 opgericht vanuit Caritas Catholica Vlaanderen vzw en de diocesane Caritas-instanties, met als doel om ‘vanuit een christelijke visie op mens en maatschappij, aandacht, zorgverlening, ondersteuning en daadwerkelijke hulp te bevorderen en te organiseren voor armen, kansarmen en minstbedeelden, en in het bijzonder voor zieken, bejaarden, gehandicapten, kinderen in nood of andere hulpbehoevende personen.’

In de afgelopen 25 jaar hebben we heel wat vernieuwende initiatieven kunnen ondersteunen in het brede veld van de sectoren van gezondheid en welzijn. Het ging daarbij onder meer om het verbeteren van de woon- en leefkwaliteit voor bewoners in een woon- en zorgcentrum, de organisatie van vakanties voor kansarme jongeren, initiatieven in verband met palliatieve zorg of vrijwilligerswerking, het zoeken van gepaste huisvesting voor kansarmen….

Geleidelijk aan hebben we onze actieradius uitgebreid en hebben we ook eigen initiatieven opgezet in het kader van ‘nationale mailings. In 2010 werden drie dergelijke oproepen gelanceerd: rond schoolkosten voor kansarme kinderen, rond alleenstaande ouders met kinderen en rond de ondersteuning van volwassen personen met een handicap die in voorzieningen wonen.

Al die tijd konden we daarvoor op uw steun rekenen, waarvoor onze oprechte dank! Met de introductie van deze nieuwsbrief – Caritas Hulpbetoon Info – willen u in de toekomst ook meer op de hoogte houden van nieuwe en bestaande activiteiten en van de besteding van onze middelen. Het is ook onze betrachting om in elke nummer één project in de kijker te zetten. Ditmaal gaat het om het crisisfonds Oost-Vlaanderen, dat zijn tienjarig bestaan vierde. Een volgende maal staan we stil bij het project uit 2009 rond de opvang van geïnterneerden en ex-gedetineerden.

De keuze voor een driemaandelijkse nieuwsbrief laat ons niet alleen toe om u beter te informeren over de activiteiten van Caritas Hulpbetoon vzw, maar is ook kostenbesparend vergeleken met het versturen van onze nationale mailings. We willen deze Caritas Hulpbetoon Info daarom ook in elektronische versie verspreiden. Indien u opteert voor een elektronische nieuwsbrief, volstaat een seintje op caritas.hulpbetoon@caritas.be. U ontvangt dan in de toekomst enkel nog de e-versie!

Met vriendelijke groet, en herhaalde dank voor uw steun: het is immers slechts dankzij u dat we in staat zijn om onze projecten financieel te ondersteunen!