Caritas Vlaanderen geeft opleidingen aan vrijwilligers, pastorale zorgers, maar ook aan andere geïnteresseerden. Onze opleiders zijn deskundigen in hun vakgebied. We geven je graag relevante input, waarmee je iets bent in de praktijk. We gaan daarbij op een interactieve manier tewerk. Hieronder vind je het overzicht aan vormingen rond twee thema’s: vrijwilligerswerk en pastorale zorg en identiteit.

Onze vormingen

Spiritwijzer Thuiszorg: een instrument om levens- en zinvragen op het spoor te komen
Caritas Vlaanderen en Cairos: Jaarlijkse vormingsdag Pastoraal en Identiteit
Spiritwijzer voor de sector voor mensen met een beperking: spelenderwijs in gesprek gaan over zingeving.
Spiritwijzer Ouderenzorg: een instrument voor gesprekken die dieper en verder gaan
Spiritwijzer Geestelijke gezondheidszorg: Een handreiking om cliënten te empoweren
Spiritwijzer voor algemene ziekenhuizen: een brug tussen eerste- en tweedelijnszorg
Waarom gebruiken mensen stereotypen? Hoe ontstaan vooroordelen?
Hoe positioneer je jezelf in de helpende relatie? Welke technieken helpen om de hulprelatie te verbeteren?
Hoe organiseer en animeer je een activiteit of workshop? Hoe steek je een spel in elkaar? Word een echte animator!

Hoe vraag je een vorming aan?

Vormingen vrijwilligerswerk

• Vorming op locatie?

Wil je zelf een project opstarten met jouw lokale groep? Heb je graag dat we bij jouw groep ter plaatse een vorming komen doen? Dat kan! Hier zijn wel enkele voorwaarden aan verbonden:

• Minimum 8 deelnemers per vorming
    • Je voorziet zelf een zaaltje en de nodige catering

Vraag een vorming op maat aan door te mailen naar volontaires-vrijwilligers@caritas.be.

Dan bekijken we samen welke vorming het best aansluit bij jouw groep of project.

Bij alle vormingen zorgen wij ervoor dat de deelnemers een geschreven naslagwerk krijgen, met de informatie en theorie die aan bod kwam in de vorming.

• Vrijwilliger bij Caritas en interesse in een vorming?

Wanneer je je als vrijwilliger inschreef om je te engageren voor één van onze bestaande projecten, houden we je automatisch op de hoogte wanneer we de basisvormingen in jouw buurt organiseren.

Vormingen Spiritwijzer

Meer informatie over het vormingsaanbod rond de Spiritwijzers.