CH Info 20

Caritas Hulpbetoon Info 20

Editoriaal

De aanslagen in Brussel in de Goede Week, het conflict in het Midden-Oosten, de maar niet eindigende economische crisis, de aanhoudende stroom vluchtelingen: 2016 is onder geen goed gesternte gestart.

En toch. En toch mogen we het er niet bij laten. Het zegel van de christen is de hoop. Paus Franciscus benadrukte in zijn Paashomilie de opdracht van elke christen om die hoop ook uit te dragen en gestalte te geven. Angst en lijden, armoede en vertwijfeling mogen niet het laatste woord hebben. Afwijzing en uitsluiting bieden geen oplossing. Alleen in verbondenheid en solidariteit kunnen we het tij keren.

‘Toekomst maken we samen – ook als het moeilijk gaat’ was het Leitmotiv van het Caritas-memorandum. Het blijft nog even actueel. Met Caritas Hulpbetoon trachten we het ook in praktijk te brengen: met kleine stapjes, maar gestaag bieden we kansen aan kwetsbare mensen om hun leven na een tegenslag terug in handen te nemen en op de rails te zetten.

Eén tegenslag veroorzaakt immers al gemakkelijk een sneeuwbaleffect dat kan leiden tot onoverkoombare financiële problemen. Vaak ziek zijn, vormt een zware belasting voor wie moet rondkomen met het bestaansminimum, en een ziekenhuisopname kan voor wie het niet breed heeft het begin zijn van schulden die zich snel opstapelen.

Via de Crisisfondswerking geven we deze mensen een duw in de rug, en de kans op een nieuwe start. Ontstaan in Gent, beschikken we op dit moment eveneens over Crisisfondsen in Hasselt en Antwerpen, en staat Brugge in de steigers. De crisisfondswerking is daarmee uitgegroeid tot een hoeksteen van de werking van Caritas Hulpbetoon. En ze maakt dan ook jaarlijks het voorwerp uit van één van onze steunoproepen waarmee we bij u aankloppen

We hebben uw steun immers broodnodig, om onze werking blijvend mogelijk te maken én om ze verder te blijven uitbouwen. Uw gift laat ons toe mensen die door brute pech kopje onder dreigen te gaan, in staat te stellen om toch het hoofd boven water te houden, en zo de hoop te zien weerkeren op een meer rooskleurige toekomst!

Mogen we ook ditmaal rekenen op uw steun? Van harte dank!

• De Crisisfondswerking uitgelegd

Download hier de pdf