CH Info 3

Caritas Hulpbetoon Info 3

Editoriaal: Vrijwilligers en armoedebestrijding

De strijd tegen de armoede is de laatste tijd meer zichtbaar geworden. Voor de Belgische politici is de strijd tegen de armoede een belangrijk aandachtspunt en ook op Europees vlak werd 2010 uitgeroepen tot het ‘Europees jaar van de Bestrijding van Armoede en Sociale Uitsluiting’. Aangezien 2011 het Europees jaar van het vrijwilligerswerk was, vonden we het een goed idee om beide aandachtspunten aan elkaar te koppelen en het in deze Caritas Hulpbetoon Info te hebben over ‘Vrijwilligerswerk en armoedebestrijding”.

Met de ingezamelde middelen willen we projecten en initiatieven steunen waarbij vrijwilligers een cruciale inbreng hebben in de realisatie ervan. We stellen u in deze Caritas Hulpbetoon Info alvast drie van dergelijke initiatieven voor.

Het zijn weldadige voorbeelden van hoe mensen in armoede en vrijwilligers samen stappen zetten naar meer toekomst, naar meer hoop, naar meer perspectief. Waarbij wordt uitgegaan van gedragen wederkerigheid, waarbij de één niet meer of minder is dan de ander, maar waarbij in de twee richtingen samenwerking, vriendschap en betrokkenheid wordt gecreërd.

Het is een signaal dat sociale uitsluiting en armoede te overwinnen zijn.

Het is ook een signaal naar onze samenleving, dat een toekomst van warme geborgenheid, van wederkerigheid en solidariteit, mogelijk blijft en nodig is, dat de hebzucht van de één en de armoede van de ander niet het laatste woord hebben.

Daarvoor tenslotte is Hij mens geworden!

We wensen u een zalige kersttijd, en vrede en alle goeds in het nieuwe jaar!