CH Info 48

Caritas Hulpbetoon Info 48

Beste schenker,

Op het einde van het eerste trimester van het jaar, kloppen we gewoontegetrouw bij u aan met een vraag voor steun voor onze Crisisfondswerking. Want uw steun blijft nodig. De covid-pandemie is nog niet helemaal weg, we kampen met de gevolgen van de oorlog in Oekraïne en de stijgende levensduurte… Er lijkt geen einde aan te komen.

De zorgen die mensen zich maken – ieder van ons – zijn tastbaar en reëel. Onze veerkracht is groot, als we elkaar een handje toesteken. Samen gaat het lukken. Maar als mensen er alleen voor staan, als ze alleen hun boontjes moeten doppen, is het voor velen ‘net niet’.

Kleine problemen deinen dan uit tot onoverkomelijke hindernissen. Als je moeite hebt om de eindjes aan elkaar te knopen, is één tegenslag – een onvoorziene uitgave, een lekkende kraan, een geldverslindende oude verwarmingsketel,… – voldoende om in een onomkeerbare negatieve spiraal terecht te komen. Halen we het einde van de maand? Wat als ik mijn werk verlies? Hoe zwaar gaat de rekening van elektriciteit en gas zijn?

Vaak kan een kleine tussenkomst wonderen doen, maar het komt er vooral op aan om snel in te grijpen om veel groter leed te vermijden. Dat is precies wat we met Caritas Hulpbetoon doen met onze Crisisfondswerking:  met kleine stapjes, maar gestaag, bieden we kansen aan kwetsbare mensen om hun leven na een tegenslag terug in handen te nemen en op de rails te zetten, en te houden.

Via onze Crisisfondswerking geven we mensen die echt in nood zitten, een steuntje in de rug, en op die manier ook de kans op een nieuwe start. Onze Crisisfondswerking vormt daarmee een hoeksteen van de werking van Caritas Hulpbetoon, dag in dag uit. In deze CH-Info laten we opnieuw concrete verhalen van concrete mensen voor zich spreken, zodat u als lezer kan zien hoe een kleine tussenkomst echt wel het verschil kan maken, op heel verschillende gebieden.

Om die werking mogelijk te blijven maken, kloppen we dus opnieuw bij u aan: want we hebben uw steun meer dan broodnodig. Uw gift laat ons toe mensen, die door brute pech of door de impact van de crisis kopje onder dreigen te gaan, toch in staat te stellen om het hoofd boven water te houden, en zo de hoop te zien weerkeren op een meer rooskleurige toekomst.

Mogen we ook ditmaal opnieuw op U rekenen? Van harte dank!

• Crisisfondswerking, hoeksteen van Caritas Hulpbetoon
  • Onze Crisisfondsen, voor wie een financieel duwtje in de rug een verschil kan maken
    • Waarom zijn onze Crisisfondsen (helaas) nodig?
    • Hoe werkt een Crisisfonds?
    • Welke criteria hanteren we?
    • Hoe wordt de beslissing genomen?
    • Waarvoor wordt een tussenkomst gevraagd?
    • Enkele voorbeelden
  • Woonwagenbewoners: Juridische Gids
  • Oproep tot steun
  • Hoe geniet u van belastingvermindering?

Download hier de pdf

Caritas Hulpbetoon Info 48