Wat is PAKIV?

‘PAKIV’ betekent hoop en respect in het Romanes en met dit project gaan we voluit voor positieve verbinding. In 2023 ontwikkelde Caritas Vlaanderen voor dit project een praktijkgericht vormingsaanbod over werken met Roma, waarbij we ons richten op OCMW-medewerkers en politiekorpsen. Om de vorming op maat van deze doelgroepen te ontwerpen gingen we in gesprek met politieagenten, OCMW-medewerkers én Roma. Zo konden we de verschillende perspectieven betrekken en interacties analyseren om een zo kwalitatief en nuttig mogelijke vorming te maken.

Je mag je verwachten aan een interactieve vorming met ruimte voor inbreng van ideeën en ervaringen. De sessie wordt begeleid door twee vormingsmedewerkers, waarvan er één Roma intercultureel bemiddelaar is.

Caritas Vlaanderen bouwde de afgelopen jaren via diverse projecten heel wat expertise op over werken met Roma en rondtrekkenden in België.

Het PAKIV project wordt mogelijk gemaakt door de Cel Gelijke Kansen van het de Federale Overheidsdienst.

Doelstellingen vorming

1. De deelnemers beschikken over meer informatie over Roma die hen in staat stelt met meer kennis over de doelgroep te handelen en met hen in interactie te gaan.
  2. De deelnemers zijn zich meer bewust van hun eigen reflectiekader en oordeel in relatie tot Roma en hun cultuur.
  3. De deelnemers verwerven meer inzicht in de positieve of moeilijke interacties die zich voordoen in werksituaties met Roma en kunnen hieruit verbindende elementen destilleren voor hun eigen praktijk.

We werken met groepen van maximaal 15 personen om een kwalitatief aanbod te kunnen garanderen en de doelstellingen zo goed mogelijk te bereiken.

Praktisch

Vaste vormingsmomenten

De vorming duurt een volledige dag, ze start om 9u30 en eindigt om 16u30.

LOCATIES

Let op: locatie verschilt per datum:

• De Loodsen, Sint-Jacobsmarkt 43, 2000 Antwerpen (Google maps
  • Sint-Baafshuis, Biezekapelstraat 2, 9000 Gent (Google Maps)

• POLITIE
    • Dinsdag 03/10/23 (Antwerpen, De Loodsen)
    • Dinsdag 17/10/23 (Gent, Sint-Baafshuis)
  • SOCIAAL WERKERS
    • Donderdag 05/10/23 (Antwerpen, De Loodsen)
    • Donderdag 19/10/23 (Gent, Sint Baafshuis)

Prijs75 euro
Inbegrepen: 1 dag vorming (9u30 - 16u30)
Inclusief broodjeslunch, drank en snacks

Inschrijven vaste vorming
Inschrijven kan tot de limiet van 15 deelnemers per sessie bereikt is. Vol = vol.

Opgelet: je inschrijving is pas definitief na overschrijving van 75 euro op rekeningnummer BE64 7995 5037 3352 van Caritas Vlaanderen vzw met vermelding van je naam + ‘PAKIV’.

Vormingsmomenten op vraag

Caritas Vlaanderen biedt ook de mogelijkheid voor politiediensten en OCMW’s om een vorming op aanvraag te doen. Wil je deze vorming organiseren voor jouw dienst of organisatie op een ogenblik dat jou past?

Prijs750 euro + verplaatsingskosten
Inbegrepen: 1 dag vorming (9u30 - 16u30)
Exclusief: vergaderzaal en eventueel catering

Aanvraag vorming op maat

Meer info?

Wil je eerst nog meer te weten komen over het PAKIV project en de vorming of zit je nog met vragen, neem dan deel aan één van onze informatiesessies.

Inhoudelijke vragen: dorien.vanhaute@caritas.be
Praktische vragen: krista.caimo@caritas.be