VUNDA Gent is een opvanginitiatief van Caritas Vlaanderen in samenwerking met het bisdom Gent voor alleenstaande kwetsbare (zwangere) vrouwen al dan niet met kinderen. Het gaat om vrouwen in nood die niet terecht kunnen in de reguliere hulpverlening. We bieden hen ondersteuning met respect voor hun integriteit.

We zijn op zoek naar vrijwilligers die basislessen Nederlands aan anderstaligen kunnen geven op geregelde tijdstippen. Spreek jij goed Nederlands en heb je een warm hart voor anderen? Wij voorzien het lesmateriaal en zorgen dat je goed omkaderd bent. Je staat er niet alleen voor!

Opdat de vrouwen ongestoord Nederlandse les zouden kunnen volgen, zoeken we bovendien vrijwilligers die op hun kinderen en baby’s kunnen passen tijdens de les.

Wil jij meebouwen aan een inclusieve samenleving waar iedereen kansen krijgt om te participeren?

Wie zoeken we?

• Wil jij graag creatief en educatief bezig zijn voor vrouwen in een kwetsbare positie?
  • Ben jij sociaal vaardig en weet je om te gaan met andere culturen?
  • Kan jij actief luisteren en heb je een open kijk op de dingen?
  • Ben je iemand die vlot aanspreekbaar is naar anderen toe?
  • Kan jij je eigen grenzen stellen?
  • Ben jij regelmatig beschikbaar? Kan jij je wekelijks of tweewekelijks tussen 9u30 en 12u30 vrijmaken? Idealiter zoeken we iemand die zich drie keer per week kan engageren.
  • Ben jij bereid dit over een langere termijn te doen? De deelnemers rekenen op je aanwezigheid, jij kan voor hen oefenkansen creëren en draagt bij aan een thuisgevoel.
  • Je hebt geen specifieke voorkennis, opleiding of ervaring nodig.
  • Een pedagogische of educatieve achtergrond is een pluspunt, maar geen vereiste.
  • Is Nederlands jouw moedertaal of heb je een hoog niveau Nederlands? Kennis van andere talen zoals Engels, Arabisch of Turks is nuttig maar niet noodzakelijk.

Wat kunnen wij jou bieden?

• Boeiende contacten met verschillende nationaliteiten.
  • Tijdens de pauze gratis koffie of thee bij een gezellige babbel met ons en de deelnemers.
  • Professionele omkadering met o.a. een verzekering, coaching op maat, mogelijkheden tot vorming en meer. We bieden ondersteuning bij het voorbereiden en uitvoeren van de lessen. Die voorbereiding kan bij ons doorgaan.
  • Ontmoeting en samenwerking met medevrijwilligers (in kleine groepen)
  • Vrijwilligerswerk wanneer het jou past, volgens jouw agenda; we mikken om te starten in oktober 2024 (voorbereidingen in september verwacht).

Waar?

Een huis op wandelafstand van station Gent-Sint-Pieters.

Stel je kandidaat

Heb je interesse? Wij kijken ernaar uit jou te ontmoeten.

Laat je gegevens achter

Of stuur ons een brief met je gegevens (voornaam en naam, adres en telefoon, motivatie, eventuele nuttige ervaringen of opleidingen) naar VUNDA, Kortrijksesteenweg 538, 9000 Gent.
Dan nemen wij contact met je op voor een kennismakingsgesprek!

Miriam Mitu
Coördinator VUNDA