DatumDonderdag 5 mei 2022

9031 Drongen

Prijs60€ (incl. lunch)

InschrijvenInschrijven vóór 27 april 2022
De inschrijving is pas definitief na overschrijving op rekeningnummer BE64 7995 5037 3352 van Caritas Vlaanderen vzw met vermelding van uw naam + zorginstelling + ‘Ethisch leiderschap’.

Dit evenement is afgelopen.

09u00 – 09u30: Onthaal met koffie

09u30 – 09u40: Welkom en situering van de vorming

09u40 – 10u30: Kwaliteit in lijnen. Over eerstelijns en tweedelijns spirituele zorg in voorzieningen

Prof. dr. Anne Vandenhoeck, Faculteit Theologie en Religiewetenschappen, KULeuven.
Zij leidt studenten kinesitherapeuten en artsen op in eerstelijns spirituele zorg.
Zij zet zich tevens in voor de professionalisering en integratie van tweedelijns spirituele zorg.

De keuze voor spiritueel zorgverleners in voorzieningen is noodzakelijk, maar kan niet zonder te investeren in eerstelijns spirituele zorg door alle zorgverleners. Het omgekeerde is eveneens waar. Pas dan wordt een integraal zorgconcept realiteit en verhoogt de kwaliteit van de zorg. In deze bijdrage gaan we op zoek naar de grenzen en mogelijkheden van eerstelijns spirituele zorg binnen voorzieningen en de tandem met tweedelijns spirituele zorg.

10u30 – 10u40: Korte pauze

10u40 – 11u30: Geïnspireerd en verbonden, in beweging met mensen. Op weg met bestuurders en directies Broeders van Liefde

Koen De Fruyt, diensthoofd Identiteit bij de centrale diensten van de Groep Broeders van Liefde.

In deze sessie staan we stil bij de recente trajecten met bestuurders en directies Broeders van Liefde rond missie, engagement en grondstroom. Hierbij wordt zowel gefocust op het proces van het samen stilvallen, reflecteren en ontwikkelen van visie als op de processen van introductie, sensibilisering en verdieping inzake deze thematiek. Dialoog is hierbij een sleutelwoord.

11u30 – 11u50: Koffiepauze

11u50 – 12u40: Ethisch en goed leiderschap met de Octahedron als denkkader

Tony De Jans, verantwoordelijke ‘pastoraal en identiteit’ bij Caritas Vlaanderen & nationaal zingevingscoördinator bij Beweging.net.

De octahedron is een dobbelsteen met acht vlakken. Dit ethisch denk- en werkmodel bevat vier bi-polariteiten, vier energie gevende spanningen die eigen zijn aan iedere sociale realiteit. Deze octahedron reikt een structuur voor ‘dialoog’ aan en laat het ‘vooruit gaan’. Hij inspireert een goede werking van zowel het Organisatorisch als het People management.

12u40 – 13u00: Afronding vorming

13u00 – 14u00: Lunch