Menswaardige ouderenzorg

De vergrijzing stelt ons voor voldongen feiten: we worden allemaal in grote getalen ouder, en zullen vroeg of laat zorg nodig hebben. Langer thuis wonen is een van de oplossingen die wordt aanbevolen om die vergrijzing op te vangen, maar niet iedereen kan dat, of heeft daar genoeg geld voor.

Het woonzorgcentrum biedt voor velen een uitkomst. Maar hoge facturen, een nijpend personeelstekort, een druk op privatisering en een smalle focus op wat zorg betekent, hebben het woonzorgcentrum in een negatief daglicht gezet. Dit terwijl het juist een baken van hoop zou moeten zijn; een plek waar iemand prettig en menswaardig oud kan worden.

In Menswaardige Ouderenzorg lichten we de gevolgen van de vergrijzing en de plek van het woonzorgcentrum in onze samenleving uit. Daarbij zoeken we ook naar de betekenis van menswaardigheid in de zorg en geven we de inzet van het zorgpastoraat speciale aandacht. Zij kan juist in de vergrijzing en tijden van rationalisatie een doeltreffende rol spelen in het verwezenlijken van warme en liefdevolle zorg.

Caritas Vlaanderen wil met deze publicatie een bijdrage leveren door inzicht en inspiratie te bieden om de situatie van ouderen in onze samenleving te verbeteren en om menswaardig ouder worden voor iedereen mogelijk te maken.

• Voorwoord
  • Inleiding: Het woonzorgcentrum onder druk
  • Vergrijzing, menswaardigheid en de rol van ouderen
  • De plaats van het zorgpastoraat
  • Wat nu? En waarom?
  • Literatuurlijst

Bestel een gedrukt exemplaar

Wanneer wij dit ingevulde formulier van jou ontvangen, zenden we jou een e-mail met verdere details over de betaling per overschrijving en de verzending. Wanneer wij jouw overschrijving hebben ontvangen, sturen wij jou via Bpost de publicatie naar het adres dat je hiernaast invulde. Indien je een factuur wenst, gelieve ons dan per e-mail het factuuradres na te sturen met als onderwerp van je mail 'Bestelling publicatie door [Naam] [Voornaam] van [Publicatietitel]'.

Menswaardige ouderenzorg
Prijs per publicatie (incl. BTW) € 20