Caritas Marioepol (Oekraïne) aangevallen

Beeld: Voedselbedeling in Mariupol door Caritas Marioepol, maart 2022

De wekenlange belegering van de Oekraïense stad Marioepol eiste al vele levens. De stad lijkt een spookstad vol zwartgeblakerde ruïnes. Scholen en ziekenhuizen worden niet ontzien. En nu is ook het kantoor van Caritas Marioepol door een tank beschoten en verwoest. Daarbij zijn zeven mensen omgekomen, onder wie twee personeelsleden, zo is maandag gebleken.

De doden werden op 11 april bekendgemaakt door Caritas Spes. Een bericht op haar Twitter-account zei: "We hebben slecht nieuws ontvangen: ons Caritas-kantoor in Marioepol werd beschoten vanuit een tank en er waren mensen aanwezig op dat moment. Zeven mensen werden gedood, waaronder twee vrouwelijke medewerkers van Caritas Marioepol." Caritas Spes condoleert "de ouders van de onschuldige slachtoffers."

De doden werden ook gemeld door Caritas Oekraïne, die sinds 1992 humanitaire hulp biedt via de Oekraïense Grieks-katholieke Kerk en toezicht houdt op het kantoor in Marioepol. De organisatie zei op haar Twitter-account: "Caritas centrum in Marioepol werd verwoest. Er zijn slachtoffers. Het gebouw werd beschoten door een Russische tank. Op dat moment waren er mensen die zich schuilhielden voor de beschietingen en op zoek waren naar een veilige plek. Zeven mensen kwamen om, waaronder twee van ons boekhoudkundig personeel."

Marioepol, een havenstad in het zuidoosten van Oekraïne, werd op 24 februari aangevallen door Russische troepen, de eerste dag van de grootschalige invasie van het land.

Oekraïense strijders zijn weerstand blijven bieden tegen de Russische opmars naar de stad ondanks meedogenloze bombardementen, die veel gebouwen hebben verwoest en duizenden mensen het leven hebben gekost.

Onze gedachten en gebeden zijn bij de families van de slachtoffers, en bij onze collega's van Caritas in Oekraïne.

Het menselijk lijden is vreselijk aanwezig deze Goede Week. Te midden van de duisternis blijft onze hoop gevestigd op de verrezen Christus.

Bron: Catholic News Agency, Caritas Europa