Caritas Polen steunt getroffenen Oekraïne

Caritas Polen voorziet 2.000 plaatsen voor weeskinderen en kinderen met beperkingen uit Oekraïne.

Caritas Polen lanceert het initiatief 'Package for Ukraine' ('Pakket voor Oekraïne') en bereidt zich voor op het vervoer van 200.000 pakketten met voedsel en hygiënische producten.

Caritas Polen verleent directe hulp aan vluchtelingen aan de grens op hulpposten waar voedsel, warme dranken, thermosflessen, dekens en slaapzakken worden uitgedeeld.

Caritas Polen heeft bijna 600.000 zloty (123.309 euro) overgemaakt aan zusterorganisaties in Oekraïne - Caritas Ukraina en Caritas-SPES - voor directe hulp in het land en organiseert transporten met humanitaire hulp.

Er loopt een fondsenwervingscampagne 'Hulp voor Oekraïne'. Steun kan worden bijgedragen via www.caritas.pl/ukraine.

Pakketten voor Oekraïne

Naast de fondsenwervingscampagne voor Oekraïense vluchtelingen is Caritas Polen gestart met de inzameling van goederen voor 'Pakketten voor Oekraïne'. Het gaat vooral om voedingsmiddelen met een lange houdbaarheidsdatum en hygiëneproducten. Elk pakket is een basisvoorraad goederen voor één gezin voor één week.

Caritas aan de grens

In Przemyśl, dat de belangrijkste toegangspoort voor vluchtelingen uit Oekraïne is geworden, hebben plaatselijke Caritas-vrijwilligers sinds het begin van de crisis 50.000 warme maaltijden uitgedeeld aan zowel vluchtelingen, lokale autoriteiten, medische diensten en vrijwilligers; zij delen broodjes, snoepgoed, dekens en matrassen uit. Zij organiseren ook activiteiten voor kinderen. Daarnaast wordt voedsel verstrekt aan het opvangcentrum voor vluchtelingen Przemyśl (1.200 maaltijden per dag, droge waren, snoepgoed, enz.) Soortgelijke hulp wordt verleend door vrijwilligers in Korczowa, Krościenek, Chotyniec en Młyny. Naast de voedselhulp en goederen werden 100 generatoren naar Oekraïne vervoerd voor onder meer ziekenhuizen. In Medyka helpt Caritas aan beide kanten van de grens met het uitdelen van warme maaltijden, broodjes, water, snoep en dekens voor vluchtelingen; ze sturen transporten van de meest noodzakelijke artikelen - er zijn al 12 pallets met voedsel en medicijnen verstuurd, en 6 vrachtwagens wachten op douane-inklaring om Caritas-SPES in Lviv te bereiken.
Vertegenwoordigers van Caritas-SPES die tijdelijk in Polen verblijven om het werk met de werknemers van Caritas Polen te coördineren, zijn de Polen dankbaar voor hun steun.

We hadden zeer goede relaties en hebben al eerder samen projecten gedaan, dus toen de oorlog begon, wisten we dat Caritas Polen de eerste organisatie zou zijn die een helpende hand zou toesteken. Het is geweldig werk, waarvoor we onze dank willen uitspreken - onderstreept pater Piotr Rosochacki, directeur van Caritas-SPES in Odessa, tijdelijk woonachtig in Warschau.

pater Piotr Rosochacki

directeur van Caritas-SPES in Odessa, tijdelijk woonachtig in Warschau

We hebben al 3 transporten voorbereid; we werken nog aan 5 andere. Ze bevatten water, voedsel en hygiëneproducten. In het westen van Oekraïne zijn deze producten nog te koop, in het midden en oosten van het land is het praktisch onmogelijk om ze nog te kopen.

Olena Kawa

Caritas-SPES.

Kinderen uit Oekraïne in Caritas-voorzieningen

Al het bovengenoemde werk, dat onmiddellijk na de Russische invasie van Oekraïne begon, wordt voortgezet door Caritas Polen. Tegelijk neemt de organisatie nieuwe taken op zich, zoals het bieden van onderdak en zorg aan 2.000 weeskinderen en kinderen met een beperking. Tot nu toe zijn 400 kinderen aangekomen, waarvan 200 bij Caritas van het Bisdom Opole en 20 bij Caritas van de Aartsbisdommen van Czestochowa. De meeste geëvacueerden zijn mensen met een beperking - velen van hen zijn zeer jong of jonge volwassenen met hersenverlamming. Caritas helpt ook zusterschappen bij de evacuatie van kinderen die in kloosterweeshuizen in Oekraïne wonen. De evacuatie van de kinderen gebeurde onder levensbedreigende omstandigheden. De operatie vond plaats in samenwerking met S.O.S. Children's Villages en American Hearts of Poland.

Al deze inspanningen zijn mogelijk dankzij de grote vrijgevigheid van het Poolse volk. Pater dr. Marcin Iżycki, directeur van Caritas Polen, bedankte voor de financiële en materiële steun, evenals voor de bijdragen van bedrijfsorganisaties. Hij benadrukte dat de hulp moet worden georganiseerd volgens de specifieke behoeften en drong erop aan de meest recente oproepen tot steun te volgen.

Dominika Chylewska
Head of Communication Department