Even voorstellen: Europees vrijwilliger Massimiliano Festuccia

We stellen je graag Massimiliano Festuccia voor. Hij is één van onze Europese vrijwilligers. In het kader van het European Solidarity Corps helpt hij kinderen van Rom en woonwagenbewoners met educatieve activiteiten.

Meer over ESC-Projecten (European Solidarity Corps)

Hallo,

mijn naam is Massimiliano, 'Massy' voor vrienden 😉

Ik kom uit een klein stadje genaamd Cremona, in het noorden van Italië. Het is de plaats waar de vioolbouwer Stradivari woonde en vroeger zijn wereldberoemde violen maakte.

Ik heb een graad in diergeneeskunde, maar ik besloot een andere weg in te slaan. Na bijna twee jaar onderzoek te hebben gedaan in Jeruzalem, verhuisde ik naar Frankrijk om mijn PhD in Neurowetenschappen te beginnen. Daar ben ik vervolgens mee gestopt om een carrière in het onderwijs te beginnen en ik studeer nu Onderwijskunde.

Sinds begin april ben ik hier in Brussel. Hier werk ik aan een project voor Caritas Vlaanderen via het European Solidarity Corps (ESC). Ik ben betrokken bij het onderwijs van Rom-kinderen die we helpen door hen Frans en basisvaardigheden bij te brengen. Ik heb het gevoel dat dit project me op het lijf geschreven is, want ik breng mijn academische kennis in de praktijk door iets te doen wat heel dicht bij mijn gevoel ligt.

Hoe meer ik op dit gebied studeer en oefen, hoe meer ik me realiseer dat dit is wat ik wil doen in het leven. Werken en omgaan met mensen door het geven van ondersteuning, zij het educatief, linguïstisch of emotioneel, is bijzonder lonend voor mij; dan heb ik het gevoel dat ik mijn persoonlijke en professionele aspiraties vervul. Vooral heb ik hier bij Caritas het gevoel dat ik iets concreets kan doen voor mensen in nood. Ik sta versteld van de verscheidenheid aan projecten waar mensen bij Caritas aan werken, waarbij de menselijke (en humane) kant altijd op de eerste plaats komt.

Ik ben nieuwsgierig en gepassioneerd over veel verschillende dingen. Ik vind het vooral leuk om talen te leren, ik spreek Italiaans, Engels, Frans (om te verbeteren) en ik ben Arabisch aan het leren. Ik ben altijd geïnteresseerd om mensen te leren kennen die uit verschillende delen van de wereld komen, dus of je nu van hier bent of ergens anders, neem gerust contact met me op om samen thee te drinken.

Tot snel!

Hello,

my name is Massimiliano, “Massy” for friends 😉

I come from a little town called Cremona, in the north of Italy. It’s where the violin-maker Stradivari lived and made his world-famous violins in the past.

I have a degree in Veterinary medicine but I decided to take a different path. After doing research in Jerusalem for almost two years, I moved to France to start my PhD in Neuroscience. I subsequently stopped it to pursue a carrier in education and I am now studying for a degree in Education Science.

I’ve been here in Brussels since the beginning of April. Here I am working on a project for Caritas Vlaanderen through the European Solidarity Corps (ESC). I am involved in education of Rom kids whom we help by teaching French and basic literacy. I feel this project suits me just like a tailor-made chemise as I am putting into practice my academic knowledge doing something that is very close to my sensitivity.

The more I study and practice in this field, the more I realize this is what I want to do in life. Working and interacting with people by giving support, be it educational, linguistic or emotional; is especially rewarding for me; that’s when I feel I am fulfilling my personal and professional aspirations. Here in Caritas, in particular, I feel I can do something concrete for the ones in need. I am amazed at the variety of projects people in Caritas are working on, always putting the human (and humane) side at the first place.

I have a curious attitude and I am passionate about many different things. I particularly like to learn languages, I speak Italian, English, French (to improve) and I am learning Arabic. I am always interested in getting to know people who come from different parts of the world, so whether you’re from here or somewhere else, please; feel free to get in touch to have a tea together.

See you soon!

Caritas