Na 24 jaar op straat een vaste uitvalsbasis

Naar aanleiding van de World Homeless Day brengen we je een getuigenis van één van de mensen die we begeleiden binnen ons project 'Perspectief Wonen - Lübecksite'.

Dit opvanginitiatief in Gent is een initiatief van het Gentse stadsbestuur, waarbij Caritas Vlaanderen instaat voor het beheer van de site. We huisvesten er alleenstaanden en gezinnen die uit precaire mobiele woonomstandigheden komen. Door hen goede en stabiele woon- en leefomstandigheden te bieden, stellen we hen in staat een toekomst op te bouwen.

Ferenc* is afkomstig uit Hongarije, dicht bij de grens met Oostenrijk. 24 jaar geleden verliet hij zijn thuis, samen met twee vrienden, in de hoop in België werk te vinden. Onderweg leerde hij nog enkele mensen kennen die hij tot zijn 'kameraden' ging rekenen. De twee mannen met wie hij vertrokken was, keerden na verloop van tijd terug naar Hongarije. Ferenc bleef. Al die tijd had hij geen vaste verblijfplaats, de Gentse straten waren zijn ‘thuis’. Als ik vraag naar zijn familie, antwoordt hij dat ze dood zijn. Al heeft hij nog wel contact met zijn broer via Facebook.

In de winter maakte Ferenc gebruik van de winteropvang, maar dat aanbod is er alleen 's nachts. "Om 9 uur moest ik weg, wandelen, de hele dag, op straat, of bij mijn kameraden. Maar niet de hele tijd. Dat is moeilijk." Hij vond in het weekend een slaapplek bij vrienden. Soms ook een keer op een weekdag. Niet de hele week, benadrukt hij, want dat konden ze niet verdragen. Of hij hulp kreeg vanuit organisaties? Ja, het CAW hielp wel: daar kon hij douchen, televisie kijken, soep eten, maar daar verbleef hij niet aldoor. Hij kreeg naar eigen zeggen vooral hulp van "kameraden", Belgen die hij had leren kennen in de nachtopvang en die ondertussen een eigen woonst hebben. Zij werken in de bouwsector. Bij hen waste hij ook zijn kleren bijvoorbeeld.

"Nu heb ik rust", zegt Ferenc, wanneer hij over het project Perspectief Wonen spreekt. Hij wordt niet meer 's morgens op straat gezet. Hij krijgt hulp met zijn administratie, om werk te zoeken en wordt ook psycho-sociaal begeleid. "Wat hoop je nog te bereiken?", durf ik vragen. "Werken en op reis gaan..." is zijn antwoord. Hij heeft hoop op een betere toekomst.

Met dank aan Gilles Van Der der Auwermeulen, beheerder op de Lübecksite.

* Fictieve naam

Caritas