Romafeest op de Lübecksite

Op de Lübecksite vangen we gezinnen en alleenstaanden op die uit precaire leefomstandigheden komen, waaronder heel wat Roma. Samen met de Stad Gent begeleiden we hen naar een goede, stabiele situatie. We organiseerden een 'Romafeest' waar bewoners, vrienden en familie, medewerkers en buurtbewoners elkaar konden ontmoeten.

Twee maanden geleden kregen we een uitdagend idee: het organiseren van een buurtfeest met, voor en door de bewoners van de woonsite op de Lübecksite. Allerlei pistes werden besproken: zou het feest in een gehuurde zaal of op de site doorgaan? Hoe zou het er gaan uitzien? Welke hapjes, drankjes, animatie, … zouden we voorzien? Eén ding stond vast: het moest een fijn feest worden dat bewoners, bezoekers, medewerkers en buurtbewoners dichter bij elkaar brengt.

In de voorbije maanden werd dan ook naar het feest toegeleefd. Iedereen leverde zijn bijdrage. De kinderen knutselden versieringen, de jongeren verspreidden de uitnodigingen bij de buurtbewoners en vrouwen en mannen overlegden waar ze wat gingen inkopen voor het grote feest. Ook de verschillende teams die actief zijn op de Lübecksite droegen hun steentje bij: ze dachten samen met de bewoners mee na over de organisatie van het feest en bestelden het nodige materiaal.

Op de dag van het feest kwamen al deze inspanningen samen. Enkele mannen BBQ’en meer dan 200 worsten. Er werden emmers vol groenten gewassen en versneden. Een professionele ploeg kwam de kinderen versieren met kleurrijke schmink, stoere tatoeages en prachtige bloemen in het haar. Ook enkele buren kwamen meegenieten van de barbecue en een stukje heerlijke taart. De hele avond lang werd gezellig gepraat, gelachen, gegeten en zelf gedanst!

Caritas