Sint-Vincentius Vereniging in de kijker

Caritas Vlaanderen sprak met Guido Vandebrouck, voorzitter van Sint-Vincentius Genk-Zutendaal.

Sint-Vincentius Genk-Zutendaal bedient een duizendtal gezinnen van voeding en andere materiële ondersteuning, en steunt met 'boost for kids' kinderen in armoede. Sinds het begin van de corona-pandemie zagen ze hun doelpubliek alleen maar sterk toenemen. Om die mensen te bedienen, kunnen ze rekenen op een team van meer dan 130 vrijwilligers.

Corona maakt onze werking moeilijk. Het is moeilijker om de mensen te bereiken, want ze mogen niet meer binnenkomen. Bedrijven sponsoren minder, want ze hebben het zelf moeilijk. Vrijwilligers haken sneller af. Gelukkig ontmoeten we ook veel nieuwe vrijwilligers. Maar toch lijkt het of de sociale verwevenheid in de samenleving verzwakt.

Guido Vandebrouck

Voorzitter van Sint-Vincentius Genk-Zutendaal