Terugblik koffieklets De Schroef

Maandagvoormiddag 21/11 werd de koffiekletstafel opnieuw gedekt. Een gezellige groep oudschippers en hun kinderen verzamelden zich rond een heerlijk bord versgemaakte pittige pompoensoep en een tas koffie. Er heerste een enthousiaste sfeer met levendige gesprekken tussen de aanwezigen. Ze hadden het onder andere over de grootse veranderingen in de binnenvaart en bij de families die naast of op het schip hun leven opbouwen, de afgelopen jaren, door de technologie en de toegenomen concurrentie. Maar de passie en de gedrevenheid voor het schippersberoep en -leven, die bleken ongewijzigd aanwezig. Met volle overgave rolden de anekdotes en verhalen over tafel: van het beperkte waterreservoir in de oude boten dat een uitdaging vormde om zich te kunnen wassen en het dek te onderhouden, tot de moderne apparatuur die vandaag op ieder schip te vinden is en veel comfort biedt. Over guur vaarweer tijdens de herfst en winter, of over een kind dat 's avonds van een aangemeerde boot het water in viel om gered te worden door de bewoner van het aanliggende schip. Hun beroep bepaalde hun hele levensstijl.

Toch klonk er ook begrip voor de andere wegen dan de binnenvaart die jongeren vandaag kiezen, want vandaag geldt: elke minuut te laat aan het dok, technische problemen, mankrachten en matrozen die veel uitdagingen met zich meebrengen, kost geld, veel geld. Dat is zoals een grote fabriek draaiende houden; het was vroeger ook al uitdagend en vereiste management, maar vandaag, zo zeiden ze, liggen deze verwachtingen, de eisen en de gevraagde scholingen en attesten nog hoger.

Voor velen onder hen was de aanpassing aan het leven aan wal erg groot: "vroeger ontmoetten we zoveel plaatsen en mensen, nu leven we tussen vier muren en zien we amper iets of iemand." Maar dan is de Koffieklets er en engageert De Schroef zich voor tal van activiteiten om er herinneringen boven te halen aan de ervaringen van weleer en elkaar opnieuw te ontmoeten.

Caritas