Terugblik RECHANGE-DRR Workshop

Van 10 tot en met 14 februari vond de vierde bijeenkomst van het RECHANGE-project plaats in Kigali, Rwanda. Het project, gefinancierd door de EU, dat in samenwerking met Caritas Oostenrijk, Caritas Africa en Caritas International.be tot stand kwam, richt zich erop om 6 Caritas-organisaties in Afrika (Caritas Senegal, Caritas Togo, Caritas Congo-Brazzaville, Caritas Congo, Caritas Rwanda en Caritas Burundi) te versterken in hun capaciteit om te reageren bij crisissituaties. Caritas Vlaanderen staat hierbij in voor het stuk rond de inzet van vrijwilligers als versterking bij humanitaire operaties.

De workshop in Kigali viel uiteen in twee delen. Het eerste deel bestond uit een workshop rond ‘Disaster Risk Reduction’ (DRR) waar de partners samenwerkten rond het verbeteren van hun rampenplan. De twee dagen daarna was er de mid-term conference, om samen met alle partners te zien waar we staan na één jaar, en waar we in het komende jaar nog extra op moeten inzetten of aandacht aan besteden.

De bijeenkomst in Kigali was de laatste in de reeks sessies die gepland stond voor het eerste jaar. Hierna volgt de opvolgings- en dupliceringsfase, waarin de organisaties zelf de voorgestelde informatie en tools, aangepast naar en naargelang de eigen realiteit, implementeren in de interne werking op het terrein.

Verschillende workshops tijdens het gehele project:

• Cash Transfers
  • Protection