Vzw Pit-Stop is een onderdeel van het gevangenispastoraal in het bisdom Brugge. De vzw werd opgericht in 2001 door de gevangenisaalmoezeniers van Brugge. Vanuit die oorsprong treedt de vzw als vertrouwenspersoon op voor de gedetineerden en hun families. De werking ‘Tralies uit de weg’ is bijvoorbeeld een gespreksgroep met gedetineerden rond bepaalde thema’s in de gevangenissen van Brugge en Ieper. Aan diezelfde gevangenissen organiseert Pit-Stop met het project ‘Thuisfront’ zes keer per jaar een onthaal voor de familieleden en kennissen van gedetineerden.

Daarnaast begeleiden de medewerkers en vrijwilligers ex-gedetineerden bij het zoeken naar een woonplaats. Huize Pit-Stop is een pand dat de vzw kreeg van een congregatie. Hier vangen de medewerkers een tiental ex-gedetineerden, gevangenen die onder voorwaarden zijn vrijgelaten, en thuislozen op. Ze begeleiden hen in hun budgetbeheer en administratie, bij het zoeken naar werk en uiteindelijk ook naar een woonst. In 2016 zette Pit-Stop dit project om financiële redenen stop en zocht de vzw samenwerking met de stad Brugge. Daaruit kwam het project ‘SAS’ voort. SAS is crisisopvang in samenwerking met de stad en het OCMW, waarbij ex-gedetineerden voorrang krijgen.

Momenteel zoekt Pit-Stop een tweetal studio’s in Brugge om in samenwerking met Welkzijnsschakel Open Balie de ondersteuning van ex-gedetineerden weer sterker verder te zetten. Voorts zet de vzw verder in op de samenwerking met de gevangenisaalmoezeniers, en met soortgelijke projecten in de regio: ‘De Kerit’ in Roeselare, en een woningproject van priester Marc Dhondt in Kortrijk.

Lees meer over de Rondetafel Huisvesting