Er bestaan in België tal van initiatieven en organisaties die mensen ondersteunen met concrete hulpvragen. Toch is het niet altijd gemakkelijk om je weg te vinden naar de juiste organisatie waar je met die ene specifieke vraag terecht kunt. Administratie en procedures zijn vaak ingewikkeld. Als je de taal niet 100% machtig bent, wordt het nog moeilijker… Daar willen we samen, in Antwerpen, iets aan doen. In het ‘Listening Center’ onthalen vrijwilligers mensen op een warme manier. Iedereen is er welkom, ongeacht zijn/haar achtergrond.

Veel mensen die in het Listening Center terecht komen, zijn op zoek naar ondersteuning bij het vinden van een woning. Ze hebben hier moeite mee omdat ze botsen op vooroordelen, beschikken over een beperkt budget, te weinig kennis hebben van het Belgisch huurlandschap,... Een degelijke woning is echter de basis om je toekomst te kunnen plannen en om een sociaal netwerk op te bouwen. We zijn daarom op zoek naar vrijwilligers die specifiek op zoek willen gaan naar solidaire huiseigenaars in de ruime omgeving van Antwerpen die deze mensen een kans willen geven.

Wij zoeken vrijwilligers die

• interesse hebben in/ervaring hebben met huisvestingsproblematiek
  • communicatief zijn en graag contacten leggen (ook telefonisch!)
  • houden van uitdagingen en goed kunnen onderhandelen
  • gemotiveerd zijn om kwetsbare mensen respectvol op weg te helpen
  • sociale vaardigheden hebben in het omgaan met diversiteit
  • actief kunnen luisteren, een open kijk hebben en geduldig zijn
  • niet te snel ontmoedigd zijn en kunnen omgaan met frustraties
  • betrouwbaar en discreet zijn
  • een goede kennis van het Nederlands hebben. Kennis van andere talen (Engels, Frans, Arabisch,…) is een pluspunt
  • zich kunnen engageren voor minstens 3 maanden
  • een uittreksel uit het strafregister (vroeger bewijs van goed gedrag en zeden, model 2) kunnen voorleggen

Wij bieden

• een rijke ervaring op jouw maat die het verschil maakt en waarbij jouw competenties ingezet kunnen worden
  • een goede omkadering, in een professionele organisatie, in een gemotiveerd team
  • mogelijkheden tot vormingen/informatiesessies
  • een aangename werksfeer
  • een verzekering
  • ...

Waar?

Bespreekbaar en afhankelijk van de individuele vraag.
Ook mogelijk bij:
De Loodsen
Sint-Jakobsmarkt 43
2000 Antwerpen
Google maps

Wanneer?

Bespreekbaar en afhankelijk van de individuele vraag

Meer info?

Vrijwilliger bij Caritas Vlaanderen

Interesse?

Stuur een e-mail naar sarah.dewinter@caritas.be met als onderwerp 'Vrijwilliger Huisvesting Listening Center' en vermeld waarom je interesse hebt. Dan nemen wij weldra met jou contact op.