PAKIV

PAKIV vormingen

Vorming op maat

Je mag je verwachten aan een interactieve vorming met ruimte voor inbreng van ideeën en ervaringen. De sessie wordt begeleid door twee vormingsmedewerkers, waarvan er één Roma intercultureel bemiddelaar is.

Caritas Vlaanderen bouwde de afgelopen jaren via diverse projecten heel wat expertise op over werken met Roma en rondtrekkenden in België.

Doelstellingen vorming

1. De deelnemers beschikken over meer informatie over Roma die hen in staat stelt met meer kennis over de doelgroep te handelen en met hen in interactie te gaan.
  2. De deelnemers zijn zich meer bewust van hun eigen reflectiekader en oordeel in relatie tot Roma en hun cultuur.
  3. De deelnemers verwerven meer inzicht in de positieve of moeilijke interacties die zich voordoen in werksituaties met Roma en kunnen hieruit verbindende elementen destilleren voor hun eigen praktijk.

We werken met groepen van maximaal 15 personen om een kwalitatief aanbod te kunnen garanderen en de doelstellingen zo goed mogelijk te bereiken.

Praktisch

Caritas Vlaanderen biedt de mogelijkheid voor politiediensten en OCMW’s om deze vorming op aanvraag te doen. Wil je deze vorming organiseren voor jouw dienst of organisatie op een ogenblik en locatie die jou passen?

Prijs750 euro + verplaatsingskosten
Inbegrepen: 1 dag vorming (9u30 - 16u30)
Exclusief: vergaderzaal en eventueel catering

Aanvraag vorming op maat

E-course PAKIV

Module 1 De geschiedenis van Roma

Leer meer over het verleden van de Roma in België. We gaan in op hun Indische oorsprong, hun vervolging tijdens het nazi-regime, de verschillende migratiegolven, enz.

Module 2 Algemene kennis over Roma

We verkennen samen aan de hand van meerkeuzevragen wie de Roma in België zijn. Welke taal spreken ze? Hebben ze een gemeenschappelijke geloofsovertuiging? Hoeveel Roma leven in armoede?

Module 3 Vormen van discriminatie van Roma

In de derde module duiken we dieper in het thema discriminatie. We verkennen gedetailleerd verschillende vormen van discriminatie en passen deze kennis toe door middel van citaten uit interviews met Roma, politie en OCMW-medewerkers, waarbij we je uitdagen om de vormen van discriminatie te identificeren.

Module 4 Beeldvorming

We verkennen de beeldvorming rond Roma. We duiken in enkele krantenkoppen en artikels en proberen te achterhalen welke stereotypen hierachter schuil gaan.

Inhoudelijke vragen: dorien.vanhaute@caritas.be
Praktische vragen: krista.caimo@caritas.be