In 't kort

• ondersteuning van vrijwilligerswerk in de zorg- en welzijnssector in Vlaanderen en Brussel
  • voorzien opleiding, ondersteuning en ontmoetingsmomenten

Een project van Present vzw

Malou Vandevorst, vormingsmedewerker bij Present vzw: “Present vzw is een organisatie die vrijwilligerswerk in zorg- en welzijnsvoorzieningen ondersteunt. Meer dan 150 voorzieningen in Vlaanderen en Brussel rekenen op onze ondersteuning voor hun vrijwilligers. Dat zijn meer dan 4500 vrijwilligers in oudervoorzieningen, algemene en psychiatrische ziekenhuizen, palliatieve eenheden, voorzieningen voor personen met een beperking en kinderdagverblijven.

We geloven in de kracht van present vrijwilligerswerk. We organiseren vormingen en ontmoetingsmomenten voor onze vrijwilligers zodat ze leren van elkaar en groeien in hun rol. We bieden een goede verzekering en brengen driemaandelijks een tijdschrift uit boordevol inspiratie. Daarnaast staan we onze vrijwilligersverantwoordelijken bij met raad en daad, helpen we met administratie en bieden we hen vormingskansen en tools aan om het vrijwilligerswerk zo goed mogelijk te organiseren.

Context Project Dromenvangers

Malou: “In 2019 zijn we met Present een vernieuwingstraject gestart: we focusten op de toekomst van het vrijwilligerswerk en lieten daarrond een onderzoek uitvoeren door Lucas KULeuven. Daar kwamen een aantal conclusies uit voort, waar we op wilden inspelen.

Enerzijds gaat de nieuwe generatie vrijwilligers globaal genomen van een regelmatig, langdurig engagement naar meer tijdelijke inzet én wil daarbij ook liever een specifieke taak vervullen die past bij zijn/haar specifieke talenten. Anderzijds merken we bij de zorgvragers een verschuiving waarbij ze meer aangeven nood te hebben aan persoonlijk gerichte zorg en ontspanning die rekening houdt met hun wensen.

Het project

Malou: “Vanuit deze twee invalshoeken vormden we ons idee om een vraaggestuurd project te starten, vanuit de zorgvragers. Onder andere bewoners van woonzorgcentra kunnen kleine dingen die zij al lang of graag nog eens willen doen, vragen aan vrijwilligers. Kleine dingen met grote impact. Concreet bundelen we daarvoor die dromen in de dromendatabank op onze website www.presentvzw.be.

We spelen op die manier in op die nieuwe generatie vrijwilligers waar een kort engagement soms beter past binnen de drukke agenda. Zij kunnen in onze databank gaan zoeken naar een droom die past bij hun competenties en interesses. Dat zijn dan dromen zoals: nog eens gaan wandelen en naar de vliegtuigen kijken, samen naar een voetbalmatch gaan, een uitstap naar de cinema of een museum, nog eens de geitjes voederen of de koeien melken, gaan vissen, …

De bedoeling van het project is om op een laagdrempelige manier een keer aan vrijwilligerswerk te doen. We sluiten natuurlijk niet uit dat vrijwilligers de zorgvrager na het realiseren van zijn/haar kleine droom nog eens gaan opzoeken en er een band mee uitbouwen. Maar we kiezen er wel bewust voor om de dromen te beperken tot eenmalige gebeurtenissen.”

Vrijwilligers nodig in de zorg

Malou: “Vanuit Present zijn we ervan overtuigd dat vrijwilligers een onmisbare schakel zijn in de realisatie van warme zorg. We weten dat de zorgsector onder druk staat, door een personeelstekort, en in woonzorgcentra bv. ook door de hoge zorgprofielen. Er zijn de basisnoden die moeten worden vervuld. Die zorg wordt uitgevoerd door het personeel en is al warm. Maar de extra, persoonlijke aandacht voor de zorgvragers is ook onmisbaar en kan gegeven worden door de vrijwilligers, die daar meer tijd voor hebben.”

Dromenvangers draagt bij aan menswaardige ouderenzorg

Malou: “Een belangrijk deel van ‘menswaardige ouderenzorg’ is dat er ruimte is voor een persoonlijke invulling van de laatste levensfase. En net daar speelt het project op in, omdat we vraaggestuurd werken vanuit de zorgvragers. We kijken wat zij belangrijk vinden.”

Vrijwilligers gevraagd voor Dromenvangers

Malou: “Als je eens wilt proeven van vrijwilligerswerk, maar geen tijd hebt om een langdurig engagement aan te gaan, of eerst wilt nagaan of het iets voor jou is, dan kan je eens gaan kijken op www.presentvzw.be, bij het project ‘Dromenvangers’. Zo kom je terecht in onze databank. Je kan er zoeken op regio, doelgroep of categorie om dromen te vinden die je wel wilt helpen verwezenlijken. Door op een droom te klikken, kan je je gegevens achterlaten die vervolgens rechtstreeks terechtkomen bij de voorziening waar de zorgvrager zich bevindt. Misschien kan je zo met twee of drie uurtjes van je tijd iemand helpen heel gelukkig te maken.”

Dit project krijgt steun van Caritas Hulpbetoon.

Present vzwPresent
    Liefdadigheidsstraat 39
    1210 Sint-Joost-ten-Node
    www.presentvzw.be