Het project 'Spelcaravan' is een samenwerking tussen Caritas Vlaanderen, het Huis van het Kind Asse, Kind & Gezin, Be-REYN (VBJK) en de toezichter van het doortrekkersterrein van Asse. Bedoeling is een aanbod uit te werken aan speel- en educatieve activiteiten voor de kinderen van 3 tot 12 jaar die op het doortrekkersterrein van Asse verblijven.

Hoe zijn jullie tot deze samenwerking gekomen?

Lisa Verdoodt van Kind & Gezin: “Kind & Gezin komt sinds 2017 op woensdagnamiddagen naar het doortrekkersterrein van Asse, wanneer er Belgen gestationeerd zijn. Onder impuls van Liesbeth Jorissen van Kind en Gezin zochten we samen met Be-REYN hoe we iets meer konden betekenen voor de mensen op het terrein. Daaruit ontstond het idee van een project rond spel en educatie, omdat veel kinderen hier niet naar school gaan. We zagen dat de jongeren hier niet echt een nuttige dagbesteding hebben. Het leek ons dus relevant om een aanbod op poten te zetten en de hulp van vrijwilligers in te roepen. We namen contact op met het Huis van het Kind en samen werkten we ons projectvoorstel verder uit. In november 2021 betrokken we Caritas Vlaanderen erbij.”

Hélène Vanooteghem van Caritas Vlaanderen: “In november vorig jaar zaten we voor het eerst samen om de doorstart te maken en het project nieuw leven in te blazen met vrijwilligers.”

Lisa: “Samen met Wim Du Bois, de toezichter van het doortrekkersterrein, het Huis van het Kind, Be-REYN en Caritas Vlaanderen hebben we een plan van aanpak opgemaakt. Het Huis van het Kind heeft een affiche ontworpen en die hebben we dan verspreid op al onze kanalen, in de hoop om zoveel mogelijk mensen aan te trekken.” Hélène: “Met onze samenwerking proberen we een sociaal medisch netwerk op te bouwen.”

Lisa: “Kind & Gezin is laagdrempelig, we komen hier bv. om de vaccinaties na te kijken of vragen rond het groeipakket te beantwoorden en hebben dus al de eerste contacten gelegd. Maar het is wel moeilijk om een vaste relatie op te bouwen, omdat de mensen hier maar tijdelijk mogen verblijven.”

Krijgen de vrijwilligers een vorming?

Hélène: “Caritas Vlaanderen voorziet vorming over de doelgroep. Het Huis van het Kind kan een algemene vorming of EHBO geven. De bedoeling is om, zeker om de drie maanden, een intervisie te organiseren. Eigenlijk zitten we dan gewoon een keer samen rond vragen als: Hoe loopt het?, Wat gaat er goed?, Wat gaat er minder goed?, Hoe kunnen we misschien sommige dingen op een andere manier aanpakken?.”

Waaraan kunnen de vrijwilligers zich verwachten?

Hélène: “De kinderen zijn niet altijd Nederlandstalig. Het werk is niet altijd even gestructureerd. Het komt erop aan om sommige activiteiten uit te proberen en te zien wat baat heeft. De kinderen zullen in deze opstartfase ook nog warm moeten worden gemaakt voor het aanbod. Het vraagt wat tijd om dit werk bekendheid te geven. Wij zorgen wel voor omkadering en spelmaterialen waarmee ze aan de slag kunnen gaan.” Sigrid van den Berghe van Be-REYN: “De vrijwilligers kunnen bij ons in de spelotheek ook spelmaterialen uitlenen. Daarnaast zorgen we voor een verzekering van de vrijwilligers.”

Wat wordt er van de vrijwilligers verwacht?

Hélène: “Hoe vaak zij komen, is in de eerste plaats bespreekbaar, naargelang hun vrije tijd en hun mogelijkheid om zich te engageren. Is dat één keer in de maand, dan is ook in dat geval alle hulp welkom.”

Wim: “Het werk zal ook wat afhankelijk zijn van de mensen die op dat moment op het terrein aanwezig zijn. Als de vrijwilligers veel feedback en vragen krijgen van hen, zullen ze zich waarschijnlijk meer proberen vrij te maken. Is het een groep die minder vragen heeft of betrokkenheid toont, dan is er even wat minder werk.”

Hélène: “We hopen op enthousiaste vrijwilligers die zich liefst voor langere tijd willen engageren en die een hart hebben voor kwetsbare kinderen.”