In het kort

• Opgericht in 1995
  • Vrijwillige leden: Frieda Reynaert, Vincent Hap, Marianne Vanhove, Carine Schauvliege, Guy Callens, Maarten Dekoninck, Luc Bocxstael
  • Huisvestingsproject voor kansarmen
  • Onafhankelijk (eigen woningen)
  • Principe van transithuis (tijdelijke opvang)
  • Bijdragen tot een rechtvaardige huurmarkt
  • Integratie in samenleving
  • Begeleiding naar zelfstandigheid
  • Werkt samen met OCMW en CAW

Huisvesting voor kansarmen: “meer dan alleen een woonst aanbieden”

Interview Vincent Hap en Frieda Reynaert

Secretaris Vincent Hap vertelt: “ ’t Huizeke is een kleine vzw met 7 vrijwilligers. We bieden huisvesting voor kansarmen. De huidige huurmarkt is te duur geworden voor veel mensen. In een meer rechtvaardige huurmarkt zou er ook plaats zijn voor mensen die het niet te breed hebben.”

“We zijn begonnen in 1995 en beschikken ondertussen over 5 huizen. Wij kopen deze huizen en verbouwen ze daarna, om ze dan ter beschikking te stellen aan een groot, kwetsbaar gezin. Aan het OCMW of CAW vragen we welke gezinnen het, het moeilijkst hebben. We focussen op gezinnen die al een lange weg hebben afgelegd. Onze zorg is dat hun kinderen een toekomst hebben. We vragen een kleine huurprijs, die niet meer dan een vierde van hun inkomen bedraagt.”

Door een woonst en begeleiding aan te bieden aan een groot gezin, hopen we dat de kinderen uit de vicieuze cirkel van armoede geraken.

Voorzitter Friede Reynaert

“We doen meer dan alleen een woning aanbieden, we begeleiden de gezinnen ook. We stellen een peter of meter aan die het gezin helpt met de administratie, die de school mee opvolgt, die samenwerkt met de sociale begeleider van het OCMW of CAW. De gezinnen krijgen een éénjarig huurcontract en dienen zich te bewijzen. Een voorwaarde om te mogen huren bij ons, is dat ze zich inschrijven in een sociaal verhuurkantoor. Indien ze hun huis goed onderhouden, verlengen we het huurcontract indien nodig. De bedoeling is dat dit een tijdelijke oplossing voor hen is, tijdens hun zoektocht naar een woonst op de reguliere woonmarkt. We respecteren daarbij hun privacy: zelfs schenkers weten niet waar onze huizen zich situeren. Dat zou de integratie van de gezinnen in onze gemeenschap bemoeilijken.”

Voorzitter Frieda Reynaert vult aan: “Bij het ene gezin komen we zo’n 4 keer per jaar langs, bij het andere tot 12 keer. Maar meer is niet nodig. We willen geen gevoel van controle geven, en hen hun privacy laten. Ze zien ons als hun vertrouwenspersoon.”

“Anna* is een alleenstaande moeder van 2 kinderen.”, vertelt Vincent. “Ze is nijver, maar leeft door invaliditeit van een leefloon. Ze had van het CAW een doorgangswoning gekregen, maar de termijn van 6 maanden verstreek bijna. Daarop contacteerde het CAW ons met de vraag of wij haar konden opvangen. Er kwam toen net een huis vrij en wij boden het gezin dan ook een huurcontract aan. De kinderen deden het goed op school. Na vijf jaar kon Anna eindelijk een sociale woning betrekken. Ze is er zelfs actief in de hulpgroep van de parochie. Haar kinderen zijn ondertussen zelfstandig.”

Frieda geeft het volgende voorbeeld: “Sara* is een werkonbekwame, maar actieve, alleenstaande mama van 4 kinderen. Elk van de kinderen heeft medische en/of psychologische problemen. Sara heeft niet genoeg draagkracht om haar kinderen te onderhouden en daarnaast te werken. Ze maakte zelf een pijnlijke jeugd door en haar ex-man bezorgde haar ook nog eens schulden. Sara zorgt goed voor haar kinderen, hun schoolactiviteiten, het huis. Ze heeft ook een goede relatie met het OCMW. Ondertussen woont ze 3 jaar in een woning van ‘’t Huizeke’.”

Vincent: “We doen ons werk onafhankelijk van een OCMW, Sociaal Verhuurkantoor of andere sociale voorziening. We werken volgens onze eigen voorwaarden waarbij we niet alleen een woonst aanbieden, maar ook begeleiding. Wanneer een huis wordt overgedragen, krijgt het eerst een hele opknapbeurt. Omdat we regelmatig langskomen, kunnen we ook eventuele herstellingen tijdig uitvoeren. Elk gezin krijgt op het einde van de rit een eigen sociale woning toegewezen, en dan laten we hen los.

“Caritas Hulpbetoon sponsort ons bij concrete projecten zoals het isoleren van een huis, het installeren van nieuwe verwarming, of andere verbouwingen, door het aanbod van een fiscaal attest aan schenkers die onze projecten ondersteunen. Daarnaast zetten we zelf sponsoracties op, zoals een ontbijt op vaderdag of een wandeling. Naast onze 7 vrijwilligers, krijgen we daarbij hulp van zo’n 400 sympathisanten die af en toe inspringen. Samen runnen we een hele organisatie.”

Contactinformatie ’t Huizeke

‘t Huizeke vzw't Huizeke
Kerklaan 41
Google maps