Spiritwijzer Thuiszorg

Op weg met de Spiritwijzer Thuiszorg

Vormingsaanbod voor zorgverleners

De Spiritwijzer Thuiszorg is een werkvorm die in de eerste plaats ontwikkeld is voor professionals en vrijwilligers die bij mensen in hun eigen thuisomgeving op bezoek gaan. De Spiritwijzer wil een concreet hulpmiddel zijn om in de één-op-één gesprekken en contacten ook aandacht te hebben voor de zinbeleving en levensvragen van deze mensen.

De werkvorm bestaat uit een persoonlijk werkmapje met fichekaarten. Je kan het voor en na een huisbezoek, individueel of samen met collega-professionals of -vrijwilligers, openslaan en stilstaan bij wat jou bezighoudt of bij waar je nog meer aandacht voor wil hebben. De aanpak van dit reflectieproces wordt gestimuleerd naar analogie met het fysiek betreden van, verblijven in en verlaten van iemands eigen thuisomgeving.

Daarom vind je op de rechterzijde van de werkmap een plattegrond die je nog meer wegwijs kan maken. De kleurcodes op deze plattegrond komen overeen met de fichekaarten in de werkmap.

Aan de hand van deze fichekaarten kan je stilstaan bij de stadia van het huisbezoek dat je zal aanvatten of net hebt gedaan. Zo kan je focussen op:

• jouw beleving en aandachtspunten voorafgaand aan en bij de afronding van een huisbezoek (‘vooraf’ en ‘achteraf’).
  • iemands gevoelens en de diepere noden, vragen en krachtbronnen die daarachter kunnen schuilen (de kamer van ‘gevoelens’).
  • iemands levensvragen, dromen en hoop of het gebrek daaraan (de kamer van ‘zin en onzin’).
  • iemands sociale contacten en netwerken van relaties of het gebrek daaraan (de kamer van ‘relaties en verbinding’).

Op de ene kant van de fichekaart vind je aanwijzingen voor wat je kan horen en zien in het contact met de persoon die je bezoekt. Op de andere kant van de fichekaart krijg je als professional of vrijwilliger een beetje extra duiding, ‘tips & tricks’ om met zinvragen of -uitspraken om te gaan, en indien mogelijk ook enkele aanzetten om het gesprek daarover verder open te trekken of te verdiepen.

Doelstellingen

• Deelnemers leren de werkmap en de bijhorende plattegrond en fichekaarten kennen.
  • Deelnemers staan stil bij hun eigen spiritualiteit en ontwikkelen daardoor (nog meer) bedachtzaamheid op spirituele vragen, noden en krachtbronnen bij anderen.
  • Deelnemers staan stil bij zinvragen en -uitspraken en bij voorwerpen die een aanzet kunnen zijn om een gesprek rond iemands zinbeleving en spiritualiteit aan te knopen.

Duur

1 uur

• Een intakegesprek met de aanvrager van de vorming
  • PowerPointpresentatie met essentiële inleiding op en uitleg over deze tool
  • Deelnemers gaan aan de slag met oefenmateriaal

Kostprijs

• Onkostenvergoeding
  • Voor of na de vorming wordt de mogelijkheid aangeboden om Spiritwijzers te bestellen of rechtstreeks aan te kopen

Info en reservering van de vorming

Tony De Jans
Stafmedewerker pastoraal en identiteit
tony.dejans@caritas.be
M +32(0)475 36 76 55

Voor een vorming rond meerdere Spiritwijzers kunnen we een uitwerking op maat voorzien na een intakegesprek.

Onze Spiritwijzers (materialen)

Andere vormingen voor zorgverleners