Roma en woonwagenbewoners

Project ‘Perspectief wonen’, Lübecksite Gent

Met ons project ‘Perspectief wonen’ op de Lübecksite in Gent, in samenwerking met de Stad, ondersteunen wij voornamelijk Roma en woonwagenbewoners, naast enkele andere daklozen. We bieden meer dan alleen tijdelijke huisvesting. We beogen generatiearmoede om te buigen door in te zetten op kennis van het Nederlands, opleiding, integratie in de samenleving, …

Project Perspectief wonen, Lübecksite Gent

Mathias De Clercq

We beseffen dat dit geen éénvoudig project is. We gaan continu monitoren en bijsturen indien nodig. Voor elke deelnemer zal er een afzonderlijk traject opgesteld worden. Met afzonderlijke tussentijdse doelstellingen. De finale doelstelling is dan ook het doorstromen naar een stabiele leefsituatie.

Mathias De Clercq, burgemeester Stad Gent (Open Vld)
Sylvia Servranckx

Ik heb verwachtingen voor mijn eigen team, maar ook in het kader van de samenwerkingen met de Stad. Ik heb daarnaast verwachtingen naar de bewoners toe, al zijn dat misschien een beetje gemaskeerde verwachtingen. Zij moeten hun weg gaan, en zij moeten daar zelf voor kiezen. Ik kan alleen maar hopen dat ze hun weg gaan. Ze maken keuzes en misschien zijn dat niet de keuzes die jij of ik zouden maken.

Sylvia Servranckx
Coördinator Lübecksite
Kathleen Vervaet

We voelen bij de meeste mensen een grote dankbaarheid en enthousiasme dat ze Nederlands kunnen leren. Vooral het leren schrijven wordt in dank afgenomen en intens gevolgd.

Kathleen Vervaet
Taalbegeleider Lübecksite

Lees het volledige interview met taalbegeleider Kathleen Vervaet >

Bisdom Gent doet inspanningen voor Roma

Het bisdom Gent bouwde een sterke band op met het bisdom Košice in Slowakije. Het bisdom was voortrekker in de organisatie van enkele conferenties rond Roma, hier en in Košice. Vandaag ondersteunt het bisdom o.a. De Tinten, waarvan de doelgroep voornamelijk uit Roma bestaat.

Leesvoer over Roma en woonwagenbewoners